Tarikan Baru Kampar Perak

Tidak sah kalau akak tidak bercerita tentang negeri Perak kesayangan akak.. Kali ini kita ke Kampar pula yer dan tengok apa kata Berita Minggu tentang tarikan baru di Kampar Perak..

Sebelum lebuhraya PLUS siap dibina, kalau hendak ke Kuala Lumpur dari utara mesti melalui pekan Kampar. Sekarangni akakpun rasanya sudah lama sangat tidak ke sana. Mesti dah banyak berubah pekan Kampar sekarang semenjak adanya Universiti Tunku Abdul Rahman (UNITAR).

SUMBER : BERITA MINGGU (24 April 2016)
(ruangan Kembara Destinasi Dalam Negeri)
Kesan sejarah dan warisan yang banyak terdapat di Perak berpotensi menjadi tarikan pelancongan baharu di negeri ini. 

Antararanya adalah lokasi dikenali sebagai Pertempuran di Kampar atau Battle of Kampar di Rabung Hijau dan Tanjung Bakung.

Kedua-dua lokasi ini terletak di Gunung Bujang Melaka di Kampar dan Tanjung Bakung di Malim Nawar.

Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kesenian, Kebudayaan, Multimedia dan Komukasi Perak Datuk Nolee Ashilin Mohammad Radzi berkata kedua-dua tapak berusia 75tahun itu perlu dibaik pulih dan dipelihara kerana amat bernilai bukan sahaja kepada negeri tetapi kepada negara.

"Ini kerana tapak sejarah dunia ini mampu menarik lebih ramai pelancong dari dalam dan luar negara," katanya.

Tapak tesebut mampu menjana pendapatan kepada masyarakat setempat setanding dengan kepesatan di kawasan sekitar tapak sejarah Perang Dunia kedua itu.

Nolee Ashilin berkata Perdana Menteri India Shri Narendra Modi ketika melawat kedua-dua tapak itu tahun lalu mencadangkan kepada, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak supaya kerajaan Malaysia membangunakan kawasan Battle of Kampar.

"Modi meminta kerajaan Malaysia mendirikan sebuah tugu peringatan, bagi mengenang jasa tentera India yang pernah berkhidmat dengan British ketika perang berkenaan.

"Malah, penduduk kampung memaklumkan, ada veteran perang serta anak bekas tentera British dan Jepun yang pernah berperang di kawasan itu berkunjung ke kawasan kubu tentera di Gunung Bujang Melaka,"katanya.

Bina laluan pejalan kaki

Sementara itu, Pengarah Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan negeri Perak, Mohd Hizaz Mohd Ibrahim berkata pihaknya akan membina laluan penjalan kaki bagi memudahkan pengunjung ke Gunung Bujang Melaka serta tugu peringatan perang.

Selain itu, kedua-dua tapak sejarah tersebut akan dimasukkan dalam kalendar pelancongan negeri sejajar denga Tahun Melawat Perak 2017.

Rabung Hijau atau Green Ridge di kaki Gunung Bujang Melaka dibina oleh tentera British untuk mempertahankan diri daripada serangan Jepun semasa pertempuran selama empat hari dari 30 Disember 1941 hingga 2 Januari 1941.

Sementara itu, Tanjung Bakung menempatkan pelbagai tinggalan sejarah termasuk serombong sebuah kilang peluru yang dibina oleh tentera Jepun.

BERNAMA
Sumber gambar dari :- BERITA HARIAN
Sumber gambar dari :- THE STAR

Antara cerita dari blog orang tentang tempat menarik di Kampar, Perak :-

1) REFARM LEISURE FARM KAMPAR :- Dari blog 
RAMENPEDAS.COM
Sumber gambar dari :- Google + Yusnima Usof 

2) MUZIUM PERLOMBONGAN BIJIH TIMAH KINTA :- DKOSONGLAPAN

3) HERITAGE VILLA SAHOM FARM RETREAT :- Dari blog BESTLAHMALAYSIA
Gambar dari :- INAPDESA.COM

4) AIR TERJUN BATU BERANGKAI :- Boleh tengok di THEVOCKET

5) UNIVERSITI TUNKU ABDUL RAHMAN :- Baca di blog  IPOHECHO
SUMBER GAMBAR :-  IPOHECHO

Ikutkan daerah Kampar ini termasuklah Gopeng yang ada Gua Tempurung, Gaharu Valley dan Muzium Gopeng. Banyak juga penggemar aktiviti lasak melakukan 'white water rafting' di Sungai Kampar... Jadi siapa kata Kampar tiada apa-apa, rupanya banyak tempat menarik untuk dilawati...
SUMBER GAMBAR :- RIVERBUG

Comments

  1. Melodi buat pengambaran baru ni kat mn yer?tengok best jer mcm kat luar negara,tengok bangunan lm n ada kabus.situ apa nama tempat?sapa tahu info sikit..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts