Nuffnang saya

Followers

Tuesday, June 23, 2015

Indahnya hidup Bersyariat

Hari ini 23hb  Jun genaplah setahun bapak kesayangan akak meninggal dunia..
Semasa mencuci pinggan di waktu sahur tadi air mata mengalir ...
Terasa rindu dengan arwah .. hanya Al-Fatihah dikirimkan...
Bukan selepas apak meninggal sahaja air mata ini jatuh..
Semasa bapak hidup, akak akan menangis kalau terkenangkan dia...
Terutama sekali kalau terjumpa orang yang seiras dia...

Bapak bukanlah kuat bersembang atau bermesra dengan kami...
Kalau masa kami adik beradik kecil dulu memang susah hendak mendengar suara dia apatah lagi dia tersenyum...
Dia hanya bercakap benda yang penting sahaja dan kalau dia tersenyum adalah satu bonus...
Tapi dia kuat berleter dan bercakap selepas kami dewasa..
Namun apa yang dia leterkan hanyalah nasihat dan motivasi bukan hal mengarut...
Kalau kami adik beradik gelak tidak ingat dunia, dia mesti cakap "apa benda jerler yang kome suka sangatni"

Teringat juga kenangan Ramadhan masa kecik-kecik dulu...
Apak akan bersusah payah untuk menyediakan pelita panjut untuk kami...
Dia akan carikan buluh dan dia akan mendekonya.. tak mainlah pelita beli...
Maka berseri-serilah rumah kami pada 10 malam terakhir...

Ramadhan dulu-dulupun teringat kenangan moreh dengan arwah apak...
Selalunya apak akan masak sendiri nasi minyak...
Teringat nakalnya akak masatu dek sebab wanginya bau tumisantu mintak apak nak berbuka puasa...
Merayu-rayu kononnya lapar padahal masatu dah agak petang...

Itu belum lagi kisah baju raya kami waktu kecil dahulu...
Dengan pendapatan sebagai guru dan anak seramai 5 orang tentulah hidup tidak semewah mana..
Namun tidak dinafikan akak rasa tidak kurang apapun masa kami kecil...
Walaupun tidak dibelikan baju mahal namun rasa semuanyapun cukup....
Rasanya dulu setahun sekali sahaja membeli baju baru...
(ah! patutlah apak kata jangan membazir... kadang-kadang kita membeli baju anak setiap bulan)...

Bercerita pasal arwah tidak akan habisnya.. air matapun mengalir laju...
Cepatnya masa berlalu, sudah setahun rupanya apak meninggal dunia..
Teringat pandangan mata dia kala akak kata nak balik ke Puchong masa dia di hospital...
Dia cakap " kamu dah nak balikker?"...
Padahal selalunya kalau akak balik kampung dia akan suruh akak balik cepat  katanya nanti jem, nanti hujanlah, esok kamu nak kerja, nanti letihler tapi haritu macam dia keberatan nak lepaskan akak pergi.
Al-Fatihah untuk arwah bapak Zakaria Ansari bin Talib...
Moga amalannya diterima oleh yang maha kuasa...
Moga diampunkan segala kesalahan semasa dia hidup...
Amanlah hendaknya dia di sana....
Pemberian buku Indahnya Hidup Bersyariat dari apak pada Julai 2010...
Buku ini diberikan kepada kelima-lima anaknya untuk panduan hidup...

9 comments:

  1. Ya Allah...sedihnya baca entri akak ni, moga arwah ayah akak ditempatkan dikalangan org2 yang beriman dan beramal soleh...

    Saya 8 tahun lepas puasa hari pertama ayah pergi meninggalkan kami, lebih sedih perginya setelah sebulan emak pergi mengadap Ilahi...

    ReplyDelete
  2. pengalaman begini memang susah di lupakan.. sentiasa di ingatan terutama sekali di bulan ramadhan dan syawal.... mmg sedih kan

    ReplyDelete
  3. Alfatihah tuk arwah
    berbuat baik lah pada ayah ibu selagi mereka masih ada

    ReplyDelete
  4. Al-fatihah untuk arwah ayah akk. Saya pon dah 10 tahun hidup tanpa ayah. Rindu sangat :-(

    ReplyDelete
  5. nape dana yg sebak nih kak.... aduhla....
    alfatihah bt arwah apak akak... moga rohnya dicucuri rahmat...
    yelah msti rindu di kala2 bln puasa nih kan kak

    ReplyDelete
  6. Al-Fatiah buat apak akak tu...aha...JM pun ada sebuah buku ni...seronok bara dn byk ilmu bermanfaat di dalamnya

    ReplyDelete
  7. Alfatihah buat arwah bapa Cho. Sedih tau kalau teringatkan abah ni. Saya tau rasanya bagaimana kerana bapa saya sendiri sudah pergi menghadap-Nya lama dulu tapi sehingga kini saya masih teringatkan arwah, masih segar dalam ingatan segala tindak-tanduknya.

    Sekejap aje masa berlalukan, Cho. Rasa macam baru semalam membaca kisah pemergian arwah bapa Cho; rupa-rupanya dah setahun berlalu. Samalah macam abah saya. Selalunya kalau nak balik KL, arwah akan menghantar sampai depan pintu kereta dan melambai tangan. Tapi kali yang terakhir berjumpa, arwah tak keluar pun dari rumah sebab katanya badan sakit dan hanya ucap selamat jalan aje...

    ReplyDelete

Nuffnang oh Nuffnang