Nuffnang saya

Tuesday, November 3, 2009

Dari blog friendster

Semalam bukak friendster yang dah lama ditinggalkan dan ternampak blog ini yang saya tulis tahun sudah cam bestjer jadi just copy & pastejerler..

"Besar periuk, besarlah keraknya" .. macam biasa dengarkan. Besar pendapatan maka makin besarlah perbelanjaannya. Jadi selalunya orang akan mengeluh tak cukup ajer tiap2 bulan walaupun pendapatan meningkat, masa sikitpun macamtu dah banyakpun macamtu jugak.

Bagaimana hal ini terjadi?? Inilah pentingnya kita merancang kewangan kita supaya kita masih dapat menyimpan walaupun dalam keadaan ekonomi yang semakin mencabar. Percayalah semakin banyak cabarannya semakin kita perlu memberi perlindungan kewangan kita untuk kebahagiaan yang tersayang. Sekiranya kita hanya bekerja tanpa memikirkan tentang perlindungan sudah pastilah sekiranya berlaku sesuatu yang tidak diingini kita akan menyalahkan diri sendiri kerana tidak bersedia.

Kita tidak perlu menyimpan untuk perlindungan 50% dari pendapatan kita, nak mampuih!! cukuplah sekiranya kita dapat menyimpan sekurang2nya 5% dari pendapatan kita. Bersusah-sudah dahulu kerana hasilnya kita tidak tau apa bentuknya, sekiranya menabung dalam takaful misalnya untuk melindungi kewangan kita sudah pastilah sebarang bentuk musibah seperti perjanjian akan dapat kita terima. Tak perlulah kita mengeluarkan simpanan kita yang banyak (sekiranya menyimpan) untuk menampung kehidupan sekiranya terjadi sesuatu yang tidak diingini.

Perancang kewangan selalu menyarankan supaya kita menyimpan 10% dari pendapatan kita setiap bulan tapi ramaiker yang menyimpan 10% ni sebabnya simpan kalau keluar selalu pun dah jadi tak kena.. Jadi simpanlah di Takaful Ikhlas kerana saya sekarang ini merupakan Perunding Takaful IKHLAS yang menyediakan banyak pelan untuk kesesuaian semua. Selain dapat menanam sifat menyimpan malah dapat juga menyediakan perlindungan dan kemungkinan sedikit pelaburan.. Jangan tungggu kerana kehidupan penuh dengan ketidaktentuan… Hubungi Cho Zila : 019 2104240


1 comment:

  1. betui ..kena simpan skit duit dari gaji kita utk masa depan ..dan emergency .,

    ReplyDelete

Nuffnang oh Nuffnang