Cheese Macaroni Oven

Salam semua,

Masih ada lagi satu peristiwa penting yang berlaku pada 14/11 yang belum diceritakan di sini iaitu tentang pergi ke rumah IDA untuk mengambil borang permohonan takaful yang telah di tandatangani oleh suaminya. Sebenarnya terlupa gak nak bercerita yang kami telah berjumpa pada 7/11 yang lepas untuk kali pertamanya setelah berhubung hanya menerusi email, sms, telefon dan jugak fb sejak dari bulan puasa lagi. Ida merupakan kenalan alam maya yang memang teramat rajin memasak dan mempunyai sepasang anak kembar yang comel.

Setelah sekian lama kami merancang untuk berjumpa pada 7/11tu saya nekad untuk pergi ke Cheras dengan menaiki LRT dari stesen Sri Petaling. Kebetulan hari itu adalah perlawanan akhir bola sepak antara N9 dengan Kelantan, maka apabila melalui stesen Bukit Jalil kelihatan selautan manusia sudah berada di sana seawal pagi lagi. Maka saya berharap pertemuan saya dengan Ida tidak akan masa yang lama takut-takut saya akan bersesak di dalam LRT semasa balik nanti. Pada mulanya saya ingin membawa Atikah seorang namun disebabkan oleh kedua-dua mereka demam, saya pergi seorang sahaja.

Ida berpesan kepada saya "akak turun kat LRT Maluri tau, tunggujer kat tempat tunggu bastu". Tak lama menunggu Ida sampai ngan kereta Pesona dia dengan kembar yang memang comel sangat dan Idapun memang tak macam yang saya tengok dalam fp. Idatu orang Trengganu dan sudah pastiler putih melepak dan amat lemah lembut orangnya. Setelah berbincang lebih kurang kerana sebelum ini saya ada menerangkan dalam blog takaful saya dan juga menerusi telefon maka Ida mengeluarkan makanan yang sedap-sedap belaka. Yang bestnyer dia siap tapaukan untuk 2A, suami dan mertua saya.. terima kasih Ida.. Ni saya copy & pastekan resipi makaroni keju oven yang ditapaukan kepada saya & ada lagi satu brownies yang memang best sangat.

CHEESE MACARONI OVEN
sumber -MYRESIPI-HAMZAN(adaptasi dr RACHELRAY-NTV7)

Bahan-bahan ( 6 orang. )
1 bungkus makaroni yang macam kerang atau
straw tu.
Cheddar cheese.(ibu guna slice cheese aje)
1 biji bawang
kuning yang besar, 3 ulas bawang putih.
2 sudu butter.
3 sudu besar
tepong gandum.
3 cawan susu uht.(ibu guna dutch lady low fat).
2 cawan
air.
1 kiub ayam knorr.
2 biji chili cameron atau asparagus.(tak letak
pun takde stok)
Udang atau ayam.(kuantiti sukahati, lagi banyak lagi
best).ibu guna burger ayam aje
3 atau 4 sudu sos chili.(kimball sedap).
Serbuk lada hitam(pepper) dan garam.
Cara-cara
Rebus makaroni
kedalam air yang mendidih selama 6 minit. Bubuh sedikit garam.
Dalam periuk
atau kuali besar yang lain goreng bawang kuning dan putih dengan butter. Biarkan
sampai layu kekuningan.
Masukan tepong kacau seketika dan masukan 2 cawan
air, kacau lagi ia akan jadi pekat dan masukan kiub ayam. Pastikan kiub itu
larut.
Masukan udang atau ayam, secubit garam dan serbuk lada hitam.
Kemudian masukan susu dan sos chili.
Kemudian masukan cili cameron yang
dihiris2 atau asparagus yang telah dicelor. Celor dengan air rebusan makaroni
tadi.
Akhirnya masukan makaroni yang telah ditoskan terlebih dahulu kedalam
dan gaul mesra(bob). Eh lupa lak....parut cheese kedalam sebanyak mana anda
suka. Lagi banyak lagi sedap. Gaul sekejap sehingga semua menjadi melekit2 macam
chewing gum...perghhh sedap.
Ops...jangan hidang dulu..sabar, sile tengok
name resepi ada perkataan oven...so masukan kesemuanya kedalam bekas pembakar,
tabur cheese yang diparut diatas sebanyak anda suka. Bakar dalam oven sehingga
bahagian atas keperang2an.
Haaa...sekarang baru bolih dihidangkan. Makan
semasa masih berasap sebab kalau dah sejuk tak best dah.....


Ni gambar diambik mak si kembar pada kali pertama pertemuan kami.. comelkan..

Alamak berbalik cerita pada 14/11 yang lepas, disebabkan selepas majlis harijadi Nek Jang hujan renyai maka banyakler kereta yang tak keluar dari halaman maka kereta cik Mira (sepupu husband saya) yang terletak di garaj tidak boleh keluar. Oleh itu saya terlewat sedikit pergi kerumah Ida pada hari tersebut dan nasiblah cik Mira memang "expert" jalan tersebut kot idak dahler lambat dengan sesat larat lagi pastilah makin lambatler saya sampai. Kali ini saya membawa 2A bersama sebab Ida teringin nak jumpa dengan bintang kecil saya yang selalu 'enteprem' kat fp sayatu.

Kami memohon kepada Ida untuk solat maghrib terlebih dahulu barulah Ida meminta saya menerangkan kepada suaminya serba sedikit tentang permohon takaful tersebut. Syukurlah suami dia memang mengetahui sedikit sebanyak cuma dia berharap kali ini akan lebih sejahteralah lagi hendaknya. Kiranya haritu 3 borang dikembalikan kepada saya, Ikhlas Saving Takaful untuk suami Ida (En Baseri) dan IKHLAS Education Takaful Classic untuk 2 orang kembar dia. Ida kata nanti kalau ada rezeki dia nak ambil untuk diri sendiri pulak, dan itulah yang sepatutnya kerana sekurang-kurangnya kita ada melakukan sesuatu untuk yang tersayang.. Sebenarnya inilah keseronokan saya sejak berjinak-jinak dengan blog, fp dan sebagainya di samping dapat menambahkan kenalan (yang kadang-kadang lebih rapat dari kawan sekolah @ ofisni) dapat juga saya membantu kawan-kawan dalam mengenali dunia takaful. Syukur atas nikmat Allah berikan kepada saya kerana mengizinkan saya untuk menjadi seorang "tabligh" yang menyampaikan amanah yang terpikul dibahu ini...
Comel tak si kembarni.. anak saya pulak "peghak" sikit malamtu, tak reti nak berkawan..

Comments

  1. org bdr kinrara ke..
    samelah ngan hani..


    blogwalking....

    ReplyDelete
  2. salam singgah sini.. hik..hik..cute je tgk budak2 tu

    ReplyDelete
  3. Cho Zila,

    I ingat lerrrr...

    Sowwii coz amik ms utk reply. Lappy rsak ler beb! frust nonggeng coz sebend dah anto repair 2x tp masih tuttt lagi.

    Cumil yr doter... & twins tur!

    ReplyDelete
  4. hi..jumpa kite kt blog :)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts