Nuffnang saya

Thursday, October 29, 2009

Jawab tag masak memasak

Tag masak memasak dari najidfamily

1. Suka memasak?
Soalan yang susah sangat nak jawab sebab memang kurang sikit bab masak memasakni. Dulu sebelum kawen memang liat bab memasakni sanggup lagi mengemas rumah atau menjahit janganlah suruh memasak, kalau ada kat dapurtu setakat tolong kupas bawang, tumbuk sambal, jerang air dan memang takat tolong kacau rendang (kan lama kalau rendang tok)

2. Masakan istimewa anda untuk yang tersayang adalah ..(2 jenis)

Lagi susah nak jawabnyer aper yerk!! Cam takderler pulak. Rasanya nasi minyak (resipi mak dan apak) dan jugak cucur udang (ikut cam nenek mertua saya punya cara). Tanya cam gini terasa sangat kekurangan diri, takperlah mungkin selepas ini saya akan lebih berusaha keras ke arah membaiki diri...

3. Makanan istimewa yang anda suka diwaktu Raya? Kenapa? (2 jenis)
♥ Mesti rendang tok buatan arwah opah dan lemang buatan sendiri.. Kini tinggal kenangan belaka sebabnya mak saya tak berapa gemar masak rendang tok yang memang meletihkan dan lemangpun kini dah upah orang buatjer. Teringat raya masa kecil2 dulu dahler nak raya kena tunggu pengisytiharan dan kalau esoknya raya kelam kabut malamtu memasak lemang dan rendang di rumah opah. Boleh dikatakan semua sepupupun ada dan kemeriahan seperti ini telah hilang semenjak opah saya meninggal dunia. Rendang tok yang dijual kini langsung tak sama macam rendang tok opah saya, mak saya boleh buat tapi dia kata tak berbaloi langsung. Walau macamanapun rendang hitam makpun sedap jugak!!

4. Kuih raya kegemaran anda dan si dia

♥ Suami saya tentulah biskut susu dia, sekarang saya dah pandai buat sendiri atas pertolongan ibu mertua saya. Dulu sebelum kawen tak pernahler tengok biskutni tapi rasa dia boleh tahan dan jiran2 saya juga tau dah ni mesti kuih saya (saya bagi kat pengasuh Azalia, diaorang bertandang rumah pengasuhtu, jumpa kuih tu cakap ni kuih zilani!!).
♥ Saya lak macam-macam sukanya tapi selalunya biskut nostalgia belakaler, yang paling suka putu kacang dan biskut makmur.Dulu buat sendiri sekarang tidak lagi semuapun main orderjer dari orang, cam nak buat sendiri lak raya aidiladhani..

5. Tayang sikit masakan dari anda
Takderler pulak dalam simpanan yang ada hanya gambarni, apaker namanya puding koktail kot!! Ikut resipi mak mertua sayani memang mudah sangat. Sebenarnya mak mertua sayani juara memasak tapi dapat menantu yang ado macam sayani memang kesian. Sekarangni dia tinggal dengan kami dan oleh kerana dia menghadapi masalah mata dan kesihatan yang kurang baik saya akan memasak untuk dia sebelum pergi kerja. Nasibler mak mertua saya seorang yang tak cerewet dan dia menerima seadanya semua masakan saya dan sekiranya menegurpun memang secara berhemah sekali. Syukurlah...

6. Tag 10 orang rakan anda
Tak kisahler sesiapa yang sudi jawabler tag ini.

No comments:

Post a Comment

Nuffnang oh Nuffnang