Nuffnang saya

Monday, December 15, 2008

Resipi Nasi Daging

Pernah makan.. tapi tak pernah cuba.. resipini dah lama dalam buku.. sementelah daging korban ada sikit2 dalam fridgetu rasanya elok dicuba hujung mingguni.. Marilah berkongsi bersama2 resipi dari Sheril Aida dan Nassier Wahab( dua2pun penyanyi tahun 80-an @ 90-an).. Dua2pun berasal dari utara, jadi teman buat kesimpulan orang utara suka nasi dagingni, sebabnya teman pernah makanpun sebab adik ipar teman orang Kedahtuler yang masak... Mana yang salah kat resipini tolong bagi komen, teman nak cuba hujung mingguni...

(1) RESIPI SHERIL AIDA
Panaskan minyak sapi
♢ Tumiskan :- (bahan-bahan hiris)*
-bawang putih*
-bawang besar*
-halia*
-kulit kayu manis
-bunga lawang
-buah pala
(sehingga bawang kekuningan)
♢ Masukkan:-
-Bancuhan - rempah kurma dan air
-daging (dipotong kiub)
-air
(biarkan sehingga daging empuk)
♢ Masukkan :-
-beras basmathi (telah di cuci dan ditoskan)
♢ Masukkan :-
-susu cair
-tomato puree
-garam secukup rasa
(tanak sehingga masak).....
-----------------------------------------------------------
(2) RESIPI NASSIER WAHAB
Campurkan 125ml minyak + 2 sudu makan minyak sapi
♢ Tumiskan :-
-1 labu bawang besar(kisar)
-4 ulas bawang putih(kisar)
- 2 cm halia (kisar)
- sedikit bunga lawang, buah pelaga, kulit kayu manis dan bunga cengkih
-1 tangkai daun kari
(goreng sehingga kekuningan)
♢ Masukkan:-
- 4 sudu makan rempah kurma
- 1 sudu makan serbuk lada hitam
♢ Masukkan :-
- air rebusan daging
- 250ml susu cair
- 250ml tomato sup
- sedikit garam/gula
- daun pandan (simpulkan)
(biarkan mendidih)
♢ Masukkan :-
- 500gm daging
(potong kiub dan rebus dahulu dengan sedikit garam)
- 960gm beras basmathi
(basuh bersih2 dan toskan dahulu)
(tunggu sehingga masak)
♢ Masukkan:-
- sedikit gajus dan kismis
(gaul2kan)....
---------------------------------------------------------------
Macam resipi Nassier Wahab tu lebih sedap sebab gunakan air rebusan daging, lagipun dianyer resipi ada sukatan senang sikit nak ikut. Tapi teman mungkin guna tomato freshjer dan tak nak bubuh serbuk lada hitam. Tu dia teman dah mula nak memandai2..Dia bagi juga resipi dalca sayuran.. teman bagi gak resipi ni...

DALCA SAYURAN (NASIER WAHAB)
♥ BAHAN A:-
- 1 bungkus kecil rempah daging
- 120gm kacang dhal
- 1 labu bawang besar (kisar)
- 2 cm halia(kisar)
- 4 ulas bawang putih(kisar)
- sedikit bunga lawang, buah pelaga, kulit kayu manis dan bunga cengkih
- 1 sudu makan serbuk lada hitam
- garam dan gula secukup rasa
♢ Masukkan :-
- semua bahanA dalam periuk dan masak sehingga kacang lembut.
♢ Masukkan :-
- 1 biji kentang (potong)
- 250ml santan
♢ Masukkan :- (potong ikut kegemaran)
- 1 batang kecil lobak merah
- 1 biji terung
- sedikit kacang panjang
- 1 biji buah tomato
- 2 biji cili hijau)
(tunggu sehingga mendidih, angkat periuk dan ketepikan)..
♥ Panaskan kuali lain...
♢ Tumiskan (Bahan C):-
- 5 biji bawang merah
- 2 ulas bawang putih
- 2 cm halia
- 1 tangkai daun kari
( tumis sehingga garing.. angkat dan tuangkan dalam periuk tadi dan kacau sebati)

Marilah kita cuba bersama-sama

From Kinrara with Love
♥ ATIKAH DAN AZALIA ♥
Hubungi :-
CHO ZILA (019 - 210 4240)
(Wakil Takaful IKHLAS)
"Takaful Untuk Kesejahteraan"

No comments:

Post a Comment

Nuffnang oh Nuffnang