Nuffnang saya

Wednesday, December 24, 2008

Kuih susu

Sempena nak bercutini yang dah nak hampir sampaini rasanya elok gak dikeluarkan resipi kuih kesukaan suami tersayang dan anak-anak saudaranya. Rasanya macam kuih bangkit aka kuih bakar cumanya kuih bangkit tu kembang semacam ini bulat2 jer. Cara membuatnya senang sekali dan rasanya cuti krismasni sempat sangat-sangat nak keluarkan oven. Jom buat kuih susu.



Mertua akak sedang menurunkan resipi kegemaran keluarga dua orang cucu perempuannya. Ini kuih susu yang di buat untuk Hari Raya Aidil Fitri yang lepas. Dua beradik yang excited nak tolong ibu dengan neneknya.


BISKUT/KUIH SUSU

1 tin tepung jagung
( tin warna oren gambar rama-rama tu)
1 tin kecil susu pekat manis
( kalau tin besar tu guna 1/2 -3/4 jer)
Butter
(sehingga adunan lembut, kalau buttercup nak separuh gakler)
esen vanila
soda bikarbonat
pewarna merah

CARA-CARA MEMBUAT:-
-Uli2kan tepung jagung dan susu pekat tu..
-Titiskan esen vanila & sedikit soda bikarbonat..
-Masukkan butter sedikit demi sedikit sehinggaler adunan lembut.
-Bahagi 2 adunan tersebut tapi lebihkan untuk adunan warna asal.
-Adunan yang satu lagi titiskan sedikit pewarna merah.
-Bulat2 kan adunan campuran antara warna asal & warna merah.
-Letakkan kat loyang pembakar & boleh lah dibakar selama lebih kurang 10- 15minit (agak-agak)

Kisahnya masa membeli barang terbelikan susu pekat yang tin besar tu (F&N bervitamin tu). So adunan pertama tu terlebih susu ler pulak, jadinya mengembang ler semekut akak. Tergelak tengok dan terpaksalah ditambahkan lagi tepung jagung. Senang jer membuatnya. SELAMAT MENCUBA..

Inilah hasilnya :--


From Kinrara with Love
♥ ATIKAH & AZALIA ♥

No comments:

Post a Comment

Nuffnang oh Nuffnang