Nuffnang saya

Followers

Thursday, August 19, 2010

Ikan Tenggiri Masak Kicap

Ini adalah masakan yang simple dimple yang menjadi pilihan hati kalau dah terlambat bangun kalau bukan bulan puasa. Mungkin ada yang dah tahu akakni tinggal ngan mak mertua jadinya setiap pagi akak akan masakkan masakan yang simple untuk dia makan dengan Atikah. Syukur Alhamdulillah jugaklah kerana ibu mertua akakni tidak cerewet dan dapat menerima masakan akak seadanya.

Cuma kadang-kadang kesian juga sebab akakni memang tidak pandai memasak. Oleh itu untuk anak-anak tercinta, ibu akan pastikan korang memiliki kemahiran memasak sebelum berumahtangga kerana tidak semua orang bertuah mendapat ibu mertua yang baik seperti nenek korang. Merapu meraban dahkan, okler inilah resipi ikan tenggiri masak kicap yang akak selalu buat (anak-anakku nanti dah besar cubalah buat!!)

Untuk bulan puasani selalunya kami sekeluarga makan mi/mihun dan suami makan nasi lemak bungkus dan juga kuih muih. Mi atau mihun goreng sendiri, nasi lemak dan kuih muihtu beli sebab nak rasa makan kuih macam-macam. Mak mertua pulak akan makan nasi hanya selepas Isya', oleh itu akak mempunyai masa yang banyak untuk masak lauk pauk. Rasanya harini nak masak mi goreng, ikan tenggiri masak kicap, peria masak sambal dan goreng tempe jer plus sambal tomato. Kesiannya mak mertuaku, terimalah seadanya menantumu ini....


Keh!keh! akakni nak cerita apa sebenarnya....

2 comments:

Nuffnang oh Nuffnang