Duit Raya

Salam Sejahtera semua sahabat2 tercinta.. dah nak berakhir dah Ramadhan dan tentunya kehidupan kita seminggu ini tak habis2 nak memikirkan pasal persiapan hari raya. Saya juga tidak terkecuali, rasanya semuanya dah hampir selesai terutamanya baju anak-anak. Cerita saya kali ini sebenarnya berkenaan dengan dengan menukar duit raya yang baru untuk diberikan sebagai 'angpow' untuk saudara-mara dan kanak-kanak.
Begini ceritanya, saya pergi menukarkan duit di bank yang berwarna oren pada hari jumaat yang lepas, dan terjadilah satu tragedi yang bagi saya mendukacitakan. Saya ingin menukarkan duit RM5 sebanyak RM300 dan sepatutnya saya mendapat duit RM5 sebanyak 60 keping. Oleh kerana setiap tahunpun saya menukarkan wang baru ini tidak terfikirpun oleh saya untuk mengira jumlah wang tersebut. Apabila pulang kerumah terasa ingin mengira wang tersebut sementelah kertas angpow dari takaful IKHLAS baru saya dapat menerusi kiriman pos laju pagi tadi.
Pada mulanya saya merasakan kemungkinan duit tersebut melekat antara satu sama lain tapi terasakan tidak mungkin duit itu terselit sehingga 20 keping (bersamaan dengan RM100). Rasa macam nak marah dengan diri sendiri disebabkan tidak mengiranya semasa di pejabat supaya senang untuk pergi ke bank tersebut semula. Nak tak nak terpaksa tunggu sehingga hari ini dan jawapan dari kaunter 4 yang saya berurusan hari jumaat dahulu ialah lebih kurang tiada harapan disebabkan tiada wang berlebihan semasa dia menutup kaunter (maksudnya balanceler). Namun dia berjanji untuk menyiasat dan dia meminta saya meninggalkan nombor untuk dihubungi. Jadi tunggu sajalah kalau ada rezeki saya adalah kalau tak dapat balik apakah tindakan yang boleh saya buat!!ada apa2 idea dari kawan2 semua tak? Sedih jugak rasanyani walaupun RM100 tapi rasanya tidak berbaloi saya terkantoi hanya disebabkan oleh kesilapan bank berwarna oren itu.


Comments

  1. ala .. camner leh jadi camtuh..... ralat nyer rasa... tp tuh la ..bila dah tukar kena kira jugak.. mana la kiter tau kan.. hopefully dpt balik la RM100 tuh

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts