7 Alasan Anak Harus Main di Luar ~ wordless wednesday

Akak dapat dari grup whatsapp..Hanya untuk ingatan kepada kita ibu-ibu dan juga ayah-ayah..Jadikanlah anak kita insan yang hebat bukan hanya dari segi pembelajaran malah fizikalnya..
Kalau duk terperuk dalam rumah main gadget manalah dia dapat pengalaman sebenar..Akak pernah tengok CSI yang anak-anakni boleh melakukan jenayah walaupun berada di depan komputer sahaja..
Jadi tiada alasan sebenarnya dalam rumah dan luar rumah sama sahaja bahayanya...
Lakukan aktiviti fizikal yang cergas. Jom tengok 7 Alasan anak harus main diluar bukan main gadget. Mungkin ada benarnyakan...

Mengerikan ... PENURUNAN PERKEMBANGAN OTAK.. ya mereka kurang perhatian terhadap persekitaran. Betulkan anak-anak gadget ni selalu buat 'nohen' (buat tak tahujer) dengan kita misalnya kita panggil nama dia dia buat tak dengar.

No 2 hilang dari simpanan terus ke nombor 3 ,.,,MENGURANGKAN KEMAMPUAN INTERAKSI SOSIAL.. tentulahkan sebab dia berkomunikasi satu hala.
Anak-anak jadi TEMPRAMENTAL.. oh tidak inilah yang menakutkan...
Masalah sekarang iaitu OBESITAS..
Ini juga masalah biasa ... MEROSAK PENGLIHATAN...
Akhirnya KURANG MINAT BERMAIN DI ALAM TERBUKA..

Comments

  1. Setuju....!!!! Sangat setuju....

    ReplyDelete
  2. betul kak... slah satu sebab dan punca kes2 autisme sebab anak takde ransangan dan motor skill kurang akibat dok hadap gajet ajek....takut bile bace...lagi bagus bagi anak main pasir, tanah liat semua tu....walopun kite tgk kotor tapi tu laa rangsangan yg baik utk motor skil anak2 heheheeheh

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts