Nuffnang saya

Followers

Friday, August 29, 2014

Fenomena Rainbow Loom Band

Semalam baca berita yang JAIS datang rumah Ramli MS..
Rupanya dia duk Bandar Kinrara...
Bandar Kinrara ni memang strategik tempatnya...
Patutlah ramai yang memilih untuk tinggal di sini..
Tak nak komen pasal kestu....

Jom kita cerita pasal tajuk entri kali ini...
Cerita yang lama tapi masih lagi menjadi fenomena..
Rasanya ramai yang tahu kegemaran anak-anak sekarang...
Rainbow Loom Band yang boleh dibuat gelang, cincin dan sebagainya...
Ala gambar tak cantik...
Kegembiraan yang tak terkata sebab sebelum ini dapat yang kecil sahaja...
Sebenarnya ibu yang terlebih anak-anak biasajer... 
Hasil kerja yang dahpun dijual oleh Azalia....
Ada sifat usahawan tapi boros amat...
Dapat duit jual loom band dah belanja beli macam-macam..
Belanja kakak dia makan aiskrim bagai..
Isyh isyh.. kalau nak kuat berbelanja kenalah pandai cari duit ok...

Link yang sangat bagus untuk peminat Loom Band jengahler :- Wonderfuldiy

Langkah demi langkah yang boleh dipelajari dalam laman web tu... jom cuba...


Bukan anak yang seronok mak diapun seronok sangat...

Thursday, August 28, 2014

Deretan lampu menghiasi dataran Sg Kinta Ipoh

Ingatkan dah habis cerita raya rupanya ada lagi..
Tapi ini bukanlah raya cuma bercuti di hari raya...
Lepas balik kampung akak singgah ke Ipoh rumah kawan lama..
Punya seronok ber'gebang' lupa langsung nak ambil gambar...
Kawan masa kerja di Ipoh dulu, kawan baik dan kawan gaduh...
Masih membujang dan masih kerja ditempat kerja kami yang lama...
Rindu dengan kawan-kawan lama....

Alang-alang dah ke Ipoh kami bermalam di Kinta Riverfront Hotel...
Dah lama tak tidur hotel bak kata dik Ya "inilah hotel pertama kita tahunni"
Amboi ingat pulak ko dik Ya ...
Seronoknya menginap di hotel ini ialah suasana malam umpama di i-city Shah Alam...
Orang Ipoh dah boleh menikmati kerdipan warna lampu warna warni di sini...
Jom tengok gambar-gambar yang ada...
Deretan lampu warna warni berkelipan di dataran Sungai Kinta..
Berbelas tahun yang lepas inilah laluan kami di rumah sewa kalau nak ke pekan...
Tepi sungai inilah juga tempat akak dan kawan-kawan berjogging...
Tepi sungai inilah juga selalu nampak orang duk tayang 'tut' kala kami pergi kerja...
Ish ingat balik banyak juga kenangan di tepi sungai kintani rupanya...
Dulu kat kawasan belakangtu ada rumah setinggan..
Anjing tuan rumahtupun selalu kejar kami kalau tak bernasib baik...
Sekarang sudah tak nampakpun rumah setinggan...
Dah membangunpun tempat ini... 
Budak dua orangni dah mula tak nak bergambar sebab sibuk nak naik basikal...
Diaorang nak suruh akak kayuh memang taklerkan...
Dengan orang ramainya malamtu ..
Lagipun basikal yang naik dua tiga orangtu memang tak pernah cuba...  
Nak suruh bergambar macam nak berperang punyalah susah...
Tapi Atikah memang semulajadi kalau bab bergambar ni...
Dari muka masam tibajer boleh senyum ... 
Memang pelakon terbaiklah anak ibu nama Atikahni... ...
Teringat kisah satu malamtu tibajer dia kata "ibu, kakak nak jadi pelakonler"
Ha... biar betul kakak... 
Bergambar di salah satu jambatan yang ada... 
Dik Yapun tak ketinggalan nak bergambar di sini.. 
Ada juga permainan yang akak tak tahu namanya...
Tapi nampak menarikjer budak-budaktu main..
Tapi masa gambarni diambil ada kemalangan kecil..
Itu yang emak bapak duk berbincang...
Laku bisnes basikal malamtu...
Boleh tahan ramai juga yang datang berkunjung ke sini...
Susah nak kawal naik basikalni dengan budak dua orang kat belakang... 
Seronok tengok gelagat orang....
Tapi memang baguihler buat cam gini...
Berpeluh sikit dan dapat mengeratkan hubungan silaturrahim...
Ada satu kenangan yang sampai ke hari ini anak akak asyik sebut...
Waktu menunggu makanan yang terlalu lama...
Kalau pergi kedai makan asyik duk kata ' jangan nanti pukul 11.00 malam baru sampai'
Maalumler malamtu kami menunggu lebih dari satu setengah jam... 
Jangan kata anak-anak, akakpun dah mula rasa angin satu badan...
Lepas makan ceria kembali...
Bergambar di bawah lampu berkelipan di depan hotel sahaja...
Ambil gambar dari bilik hotel...
Isyh memang bestler dataran sungai kintani...
Berubah 360 darjah dari yang akak kenal dulu...

KESIMPULAN :: Hotel yang menarik dan boleh dikunjungi.. eh akakni cerita hotel ker cerita pasal lampu... hantamjerlerkan... 

Wednesday, August 27, 2014

Damainya kampung halaman

Masih ada gambar raya yang masih berbaki...
Nak juga tayang kat sini...
Akak beraya di Gombak tahunni..
Ikutkan semuapun beraya dengan keluarga mertua...
Tapi sebab bapak akak meninggal takkanlah nak biarkan mak beraya seorang..
Dapatlah gambar kiriman whatsapp keluarga dipagi raya...
Teruja akak tengok gambar yang nampak menarik di halaman rumahni...
Oleh itu sebelum balik akak nak gak ada gambar dihalaman rumah...
Tengok pokok sekeliling rumah dikampungni memang seronok..
Tapi nak suruh akak tanam memang taklerkan...

Jom kita saksikan gambar yang mampu menceritakan segalanya...
Bergambar beramai-ramai di pagi hari raya....
Hanya keluarga akak dan adik bongsu yang tak beraya di kampung...
Terasa sunyinya hari raya kali ini tanpa ada apak...
Maalumler kalau dulu apak yang menyediakan semuanya....
Emak hanya masak tapi kali ini tidaklah berpeluang untuk bermanja lagi...
Semua perlu disediakan dari permulaan...  
Adik dan adik ipar juga anak sedara...
Dah besar-besar anak saudara akak sekarangni...
Kalau tinggitu memang dah lebih tinggi dari mak saudaranya....
Gambar yang paling menyentuh hati...

Bila kami balik kampung maka sekitar rumah opah pulak kami terokai untuk bergambar..
Layanlah aksi anak-anak yang terpaksa bergambar...
Atikah pulak bergambar di hadapan pokok bunga kertas.
Macam-macam jenis bunga ada...
Model dah marah sebab disuruh bergambar... 
Sebenarnya di laman rumah kampungni macam-macam ada..
Ada macam-macam pokok herba untuk tujuan perubatanpun ada di sini.. 
Dulu bapak akak pantang orang cakap bagusjer dia akan tanam... 
Emak akak juga ada tanam pokok kegunaan harian..
Setakat daun pandan, kari, kunyit dan serai tentulah ada..
Itupun tanah keliling rumah akak tak berapa nak besar...
Siap paksa anak akak bergambar dirumah jiran belakang rumah..
Jiran yang dah umpama saudara sendirii...
Anak saudara dana anak akak sendiriipun kalau balik kampung mesti datang sini...
Diaorang dah buat rumah orang macam rumah sendiri...

Inilah kisah keluarga kami... 

Monday, August 25, 2014

Gambar raya (2)

Sebelum syawal melabuhkan tirainya marilah berkongsi gambar hari raya..
Amboi sibuknyer Cho Zila yerk sampai tak sempat nak cerita ceriti pasal hari rayanya...
Jom tengok gambar seadanya untuk kenangan dan tatapan anak-anak bila dah besar nanti...
Dik Ya yang kecoh dengan handbag rayanya...
Belakang keluarga adik ipar akak berposing...
Kakak nak tunjukkan jam tangan hari rayanya... 
Dik Ya jeling kuih raya moyangnya....
Mengharapkan ada orang yang mulakan dulu makan kuih rayatu...
Kasut raya Atikah yang sekarangni dah pakai kasut saiz dewasa...
Umur baru 8 tahun saiz kasut dah 36 ... 
Mestilah bergambar dengan nenek Senah...
Sekarangni mak mertua akak dah mula teratur sedikit percakapannya...
Kalau sebelumni susah dia nak bercakap sekarangni semakin beransur baik...
Mungkin sebab neneknya terpakss keluar suara nak tegur perangai dua orang budak nakalni..
Jom kita bergambar dengan moyang Fatimah pulak... 
Berkerusi roda tapi masih boleh memasak tau... 
Itulah kekuatannya yang buat akak rasa macam malu sendiri... 
Terakhir sekali untuk hari raya pertama singgah ke kubur...
Ini kubur anak sulung akak yang kalau hidup dahpun darjah lima...
Memang selalu singgah sini kalau pergi ke Gombak... 

Cepatjerkan masa berlalu syawal dahpun hampir sebulan... tak banyak rumah terbuka yang dapat disinggah tahun ini dek kesibukan akak pada  hari raya kali ini. Namun kenangan tetap kenagan yang harus diabadikan...


Wednesday, August 20, 2014

Wordless Wednesday ~ 20082014

Dah lama tak layan Wordless Wednesdayni...
Hanya gambar dari facebook adik akak...
Pak Su layan anak sedara bergambar...
Budak2 pun happyjer ...
Mak budaktu abaikanjer...

Tuler akak cakap anak akakni bergambar senyum ...
Cuba ibunya yang ambik gambar masam kedondong mukanyer...

Monday, August 18, 2014

Majlis Pernikahan

Ooiiiiit lamanya akak tak menulis di sini...
Nak melawat rumah kengkawan pun sama dah lama tak meronda...
Kesibukan yang melanda buatkan hari macam tak cukup 24 jam....
Rasa macam barujer datang kerja tapi sekarangni dahpun petang...
Semoga Allah berikan kekuatan kepada akak menghadapinya...

Harini cuma nak keluarkan satu gambar cerita yang baru berlalu..
Cerita raya masih banyak lagi tak tak sempat nak update..
Cerita kami sengaja tidur hotel di Ipoh sebab naktengok i-city di sungai Kintapun belum lagi...
Jadi layan apa yang patut supaya tidak hilang kata-kata sebab dah lama tak menuliskan...
Sepupu suami nikah hari jumaat lepas..
Bergambar dengan sebahagian sepupu perempuan...
Maalumler hari jumaatkan ramai yang tak cuti....

Thursday, August 7, 2014

Gambar raya kami

Hari raya tahunni kami beraya di Gombak rumah nenek suami...
Keluarga suami akak hanya dua beradik tentulah lebih meriah diraikan bersama sepupu...
Lagipun nenekpun masih ada tentulah berkumpul di sana lebih seronokkan...
Hari raya kedua barulah akak balik ke Perak...

Harini sempat masukkan gambar dalam komputer dan edit lebih kurang..
Tak sempat nak edit gambar yang ada walaupun tak banyak macam selalu...
Jadi harini sebab dah lama sangat takder entri baru jom layan gambar raya kami...
Riang ria raya Aidil Fitri untuk kanak-kanak... 
 Tempat biasa ambil gambar kalau raya di rumah Nyang Gombak...
Sorang satu handbagtu..
nampak sangat nak kutip duitkan... 
 Susah nak ambil gambar elok-elok kalau Atikahni sekarang... 
 Warna baju pilihan dik Ya biru...
ambarni Atikah yang ambil, hasilnya keluar gambar gigi jarang dik Ya...
Entah kenapalah gigi dik Ya sekarangni bertambah jarangnya... 
Tengoklah terserlah jarangnya... 
Apapun tetap comel.. ha.. ha.. anak sendirikan... 

Belek gambar yang ada rupanya tak banyak gambar dengan ahli keluarga yang lain.. entah apa pasal raya terasa hambarnya tahun ini. Walau apapun syukur kerana dapat meraikan hari raya bersama keluarga... Moga tahun depan akan dapat mengembalikan keseronokan berhari raya... 

Monday, August 4, 2014

Isnin rajinlah sikit....

Memulakan kerja setelah seminggu bercuti...
Ikutkan malas memang tak kemanalah kitanikan...
Jadi semangat dan terus bersemangat banyak kerja yang menanti..
Blogni memang dah berkarat walaupun banyak cerita yang ingin disampaikan....
Nak meronda blog kengkawan belum ada upaya lagi...

Akak ada benda besar yang nak dibuat sekarangni...
Tulis entri blognipun curi-curi masa....
Pada orang lain mungkin biasajer apa yang akak nak buatni...
Tapi pada akak sangat besar maknanya...
Akak akan belajar semula tapi hujung minggu sahaja..
Ada peperiksaan menanti di bulan October/November...
Orang lamakan kenalah belajar lebih  dari orang muda....
Harap Allah permudahkan segalanya...

Layan dulu gambar bulan Ramadhan sebab gambar Syawal belum dipindahkan lagi...
Gambar masa di Sunway Pyramid jalan jalan cari baju raya dan kasut raya....
Tapi raya tahunni memang tak banyak gunapun baju raya...
Kita bergambar dulu di sini...
Ramai gak orang nak pergi Sunway Lagoon di bulan puasani...
 Deko hari raya di Sunway Pyramid...
 Bergambar dari sudut yang lain pulak...
 Selalunya hiasan perayaan Sunway Pyramid cantik-cantik belaka...
 Muka happpy nak beli baju raya....
 Ada kuda juga di sini..
Bukan kuda betul hanya hiasan... 
Dik Ya harini memang tak suka bergambar... 
Letih nak suruh dia senyum... 

Friday, August 1, 2014

Suami isteri meninggal dunia selang sehari

Akak belum sempat nak bercerita pasal cerita hari raya....
Al fatihah kepada jiran akak di kampung...
Semalam suaminya dikebumikan dan hari ini dia pula menyusul...
Jiran akakni tiada anak....
Akak rasakan seumpama cerita drama....
Rasa tidak percayapun ada...
Namun itulah ketentuan Illahi, dariNya kita datang dan kepadaNya kita kembali....

Semalam kami sempat melawat dia tapi memang dia macam hilang semangat..
Mungkin membayangkan hidup bersendirian selepas kematian suaminya...
Dan kemungkinan juga dia tidak makan ubat mengikut aturan semasa menjaga suaminya di hospital....
Mungkin juga dia tidak menjaga makan dan minumnya ....
Namun sebagai orang Islam kita kembali kepada Qada dan Qadar...
Semoga arwah Annuar dan Rohani akan ditempatkan bersama orang yang beriman....

Dua bulan sebelum ini kakak kepada Allahyarhamah Rohani meninggal dunia...
Kiranya di kejiranan kami seramai 4 orang meninggal dunia dalam tempoh 4 bulan ini...
Al fatihah untuk mereka termasuk arwah ayahanda akak yang meninggal dunia sebelum Ramadhan...
 
Bergambar sebelum balik depan rumah opah kampung...
Pagi tadi sempat melawat arwah sebelum dia dihantar ke hospital...
Membantu membersihkan rumah jiran semasa dikhabarkan suaminya dalam keadaan yang tenat... 
tanpa disangka rumah ini menerima jenazah dua hari berturut-turut...

Nuffnang oh Nuffnang