Nuffnang saya

Followers

Tuesday, April 29, 2014

Cuti Sakit

Lama tiada entri baru....
Semalam akak cuti sakit...
Badan terasa sakit sangat... 
Harinipun badan ini bukanlah elok sangat...
Tapi hatini nak juga datang bekerja bosan pulak duduk di rumah..
Badan sakit jadi nak buat kerja rumahpun tak berapa nak larat...

Rindu nak baca cerita terkini kawan-kawan...
Harap harini dapat meronda-ronda...
Harini syukur Alhamdulillah ada air selama dua hari...
Bermakna malam ini walau badan tak sihat kena usaha basuh kain...
Kena basuh kasut sekolah juga sebab hari sabtu lepas akak ada kerja di KL...
Petangtu dah mula demam dan tak larat nak membasuh..
Hari ahad dan isnin dah kembali tiada air...
Alamak catuan air akan disambung lagi...
Bilakah akan berakhir semua ini...
Paling tak seronok duduk rumah semalam ialah dua orang budak kecik pergi sekolah...
Sunyi semacamjer duduk rumah sorang-sorang...
Masani baruler teringat yang kehadiran anak kecilni adalah rahmat...
Rasa macam tak nak marah-marah lagi.. tapi mana boleh kalau buat salah mesti kena marahkan...

Thursday, April 24, 2014

Menggunakan LRT lebih mudah dari memandu

Hari khamis rasa semangat sikitkan...
Entri sebelumni kisah nasib si penunggang motorsikal...
Kali ini pulak kisah pengangkutan awam pulak...
Duduk di bandar besarni banyak kemudahan pengangkutan...
Selalunya orang kampung akak kata orang Kuala Lumpur...
Padahal kitani pergi ke KLtu kalau takder hal tak kuasalah nak menempuh jem bagai....
Kitapun malas nak cakap kitani duduk pinggir Kuala Lumpurjer....

Cerita pasal jem atau kesesakan jalan rayani memang tak habis sampai bila-bilapun...
Begitu banyak jalan raya dan lebuh raya dibuka tapi tahap jem tetap sama ataupun lebih lagi...
Manakan tidakkan satu kereta seorang sekarangni...
Bukan tak nak berkongsi kereta ketempat kerja tapi memang tak boleh buatler senang cerita....
Semalam akak ada urusan ke ibu pejabat di Jalan Ampang...
Mula teringin nak bawak kereta sebab sebelum ke sana kena pergi ke SS2 terlebih dahulu...
Tapi fikir balik lebih mudah menggunakan LRT kerana pejabattu berdekatan dengan stesyen LRT...
Menunggu LRT sampai di Taman Bahagia....

Masa pergi semuanya berjalan lancar maalumlah pukul 10.00 pagi ramai yang sudah ke pejabat..
Masa nak baliktu pulak yang seronoknya akak dapat tempat duduk sebab ramai yang turun di KLCC..
Tapi yang menjadi masalahnya pulak ialah bau yang menusuk hidung...
Taukan bau apa kalau dah semua orang angkat tangan...
Oh tidak ini yang tak seronoknya kalau naik LRT terpaksa menahan hidung ini...
Itu belum lagi kalau tak dapat tempat duduk...
Terhoyong-hayang(rasa macam cakap Korea pulak!!)lah kita yang berdiri ini...
Lagi satu pemandangan sakit hati pasangan bercinta di dalam LRT...
Ingat duniani dia yang punya...
Ha.. ha.. lagi satu yang paling sakit hati bila ada yang buat 'dunno'jer pada warga emas...
Bukannya nak pelawa warga emastu duduk, malah dia buat tidur pulak...

Tapi sebab dah tak suka sangat nak memandu ku relakan juga...
Kalau komuter ada gerabak khas untuk wanita.. tapi LRT tiada rasanya...
Kalau naik bas akak memang tidak pandai langsung...
Memang sesatlahkalau naik bas...
Naik teksi rasanya mahal pulak dan tak pandai juga...
Akhirnya kalau terpaksa naiklah LRT, lebih mudah...
Sekarangni yang bagusnya kalau akak naik LRT dari Sri Petaling misalnya...
Di stesyen Masjid Jamek boleh bertukar LRT ke Ampang Park tanpa perlu keluar membeli tiket lagi...
Semuanya bersambung dan sangat memudahkan.... 

Akak berharap sistem pengangkutan awam di Malaysia akan bertambah baik...
Perkara yang menjadi masalah ialah tempat meletak kereta di stesyen LRT...
Kemudahan tren juga mintaklah betambah terutama diwaktu puncak...
Mesin tiket juga menjadi masalah bilangan yang menggunakannya bertambah...
Setelah beratur panjang dan tiba-tiba mesin hanya menerima duit syiling...
Terpaksa beratur di barisan lain yang panjang juga... alahai...
Mungkin pegawai bertugas kena  memantau keadaan tersebut... 

Wednesday, April 23, 2014

Dulu dan sekarang ~ wordless wednesday

Penat baru balik dari urusan diluar...
Penat sikit tapi nasib baik harini rabu bolehler ber'wordless wednesday'
DULU ::: Adakah itu MH370??
Gambar tahun 2010 tak silapnya....
Masani  Dik Ya baru 2 tahun lebih....
KINI :::: 2014 Dik Ya yang semakin membesar...
Tak tengok cerita Captain America tapi kami tengok RIO 2...

Tuesday, April 22, 2014

Nasib Penunggang motorsikal

Salam Selasa untuk semua....
Harini seawal pagi akak merempit ke AMCORP Mall Petaling Jaya...
Ada urusan kerja yang harus diselesaikan di sana...
Akakni memang tak suka sesangat bawa kereta kalau tempat dituju bolehler naik motorsikal...
Sebelumnipun akak berulang dari Kinrara ke SS2 PJpun naik motorsikal...

Mula-mula bawa motortu kekok juga tapi lama kelamaan jadi seronok...
Separuh dari stress yang membelenggu kehidupan seharian hilang....
Tidak perlu lagi bosan sebab kereta tak bergerak...
Tidak perlu nak marah-marah dalam kereta kerana tengok cara orang memandu...
Kita dengan dunia kita hanya perlu mencilok sahaja...
Yang penting tidak perlu lagi bayar tol RM1.60 sehala..
Bayaran tempat kereta di Petaling Jaya agak mahal kalau pas bulanan paling murah masatu RM80...
Kalau pakai duit syilingtu pulak pegawai MPSJ pulak terlalu eficient kalau lambat naya kena saman...
Itu semua dah tak payah difikirkan lagi kalau menunggang motorsikal...

Tapi harini sebab dah lama tak menunggang motorsikal diwaktu puncak ...
Terkial-kial rasanya nak mencilok...
Kalau dulu rasa setaraf dengan penunggang yang lain..
Namun dalam hati akak kata yang bawak keretani lagiler tabah...
Macam tak bergerakjer akak tengok... oh tidak...
Jadi pemandu di lembah Klangni tahap sabar perlu tinggi...

Macam takder kena mengena dengan tajuk pulak...
Ada.. ada ... nasib penunggang motorsikal pulak kalau hujan memang basah lencun...
Itu tak seronoklah sikit tambahan kalau lamu isyarat merah...
Tapi okjer bagi akak hujan airjer kot bukan api...
(alasan akak meredah hujan kalau suami marah)...
Lagi satu sikap pemandu kereta juga buat kita rasa nak marah...
Ada 3 lorong tapi keretanya jadi 5 lorong...
Langsung tak boleh nak tunjuk skil mencilok...
Sabarjerler, tapi ada gak penunggang tak sabar ditendangnya pintu kereta orang...
Isyh.. isyh betuller kata orang yang rakyat Malaysia memang tak sopan santun kalau di jalanraya...
Sebelum balik kepejabat singgah McDonald di plaza tol Sunway...
Mintak kopi takder minum tehpun bolehler...

Hujung minggu tiada aktiviti jadinya tiadalah cerita untuk di merepekkan di sini..
Hari sabtu depanni pulak akak kena kerja separuh hari alahai nampaknya tiada aktiviti jugalah minggu ini...
Namun hari minggu tetap seronok dari hari bekerja...


Monday, April 21, 2014

Menu Diet Seminggu Tanpa Nasi

Oleh kerana harini istimewa kita mulakan hari ini sebagai diet tanpa nasi...
Dah nak berdiet tanpa nasi maka terjumpa menu diet seminggu tanpa nasi...
Akakni bolehjer tak makan nasi tapi sengaja tau nak juga makan....
Akak jumpani di majalah RAPI isu 15 April...
Bolehlah dijadikan panduan untuk orang yang nak berdiet tanpa nasi...
Diet Atkin tak mampuler akak tapi kalau diet tanpa nasitu bolehler tahan...
Sarapan ubi rebusni hari sabtu lepas...
Nasibler tak angin badanni makan ubi...
Kalau makan panas-panas memangler sedap...
Tapi mun dah makan kat kedai mana panas sangat...
Macam senangjer...
Jom kita ikut tak susah manapun..
Kalau nak jelas tengok menuni silalah cari buku RAPI keluaran 15 April 2014 muka hadapan gambar Anzalna...

Harini berpuasa moga menjadi peransang untuk kejayaan mengurangkan berat badan ini...
Susah betullah sejak umur dah makin bertambahni...
Kalau dulu mudah sekarangni rasa nak menyerahjer..
Tapi tak boleh jugalahkan kena usaha untuk menjadi sihat ...

SORRY terdelete gambar .... ini dah masuk balikpun...

Tarikh hari ini istimewa

21hb April adalah tarikh istimewa untuk akak...
Harini adalah hari ulang tahun perkahwinan kami...
Terima kasih Allah kerana memanjangkan jodoh kami...
Moga Allah akan terus memaberikan perlindungan atas ikatan ini...
Semoga kita mampu untuk mendidik anak-anak kita menjadi insan berguna...
Maaflah tidak pandai untuk meluahkan kata seindah bicara kawan-kawan semua...
Namun untuk hari yang istimewa ini akak juga punya harapan yang sama macam pasangan yang lain...
Kenapa gambarni yang keluar...
Disinilah jodoh kami dipertemukan...
Ekspedisi untuk menawan Puncak Gunung Kerinchi, Indonesia...
Dalam gambarni ada akak dan suami....
Kenangan berbelas tahun yang sudah...
Namun tetap indah untuk dikenang sampai bila-bila....

Harini akak akan cuba meronda-ronda ke blog kawan-kawan...
Hari jumaat lepas tak sempat nak buat...

Thursday, April 17, 2014

Spontaneous Thursday

Layan gambar di hari khamis....
Ada gambar terselit yang tak tau nak bubuh tajuk apa...
Jadi hentamlah labu jadi spontaneous Thursday...
Anak korang derker bawak beg macamtu pergi sekolah...
Katanya senang nak pergi rehat, air kosongpun boleh bubuh sekali....
Adik Ya dengan baju sukannya.. rumah Syahbandar...
Gambar sebelum pergi sekolah hari jumaat...
Hari jumaat ibunya bermurah hati nak hantar...
Jadi singgah Giant main-main dulu...
 Kenduri kawen adik kepada kawan sepejabat....
 Kerna terpaksa ambil gambar juga..
Sekarang ke kedai bawak air siap-siap...
Harga air kosongpun mahalkan....

Mr. Kabab & Biryani Putrajaya

Habis dah cerita sambutan harijadi Atikah tapi masih ada lagi saki baki cerita tertinggal...
Ini kisah yang sama masa makan kek harijadi Atikah di Putrajaya...
Ikutkan nak makan-makan  di Mr. Kabab & Biryani Putrajaya dan potong kek di situ...
Tak dapat dilaksanakan sebab adik ipar menunggu kedatangan pembantu rumah..
Kononnya nak datang pada hari ahad itu selepas waktu zohor ...
Sekali tunggu punya tunggu dan ada sebab yang tak boleh datang....
Jadinya sebab nak juga makan kek haritu juga terpaksalah di tapaukan nasi arab tersebut....

Pilihan kami untuk nasi arab haritu adalah di Mr. Kabab & Biryani di Presint 15, Putrajaya....
Ingat nak order nasi mandy dan 'chicken grilled'..
Tapi yang ada haritu hanya 'chicken tandoori'...
Itupun mulanya pekerja dia cakap "No chicken today"...
Pekerjanya semuapun hidung mancung-mancung...
Kalau akak mintak kerja memang kena 'reject'...
Ooo berbalik kisah order kami tadi, mun dah takder ayam orderler daging..
Suka-suka tanya balik ayam ada ker tidak!!!
Eh.. eh.. adaler pulak yerk... tapi tandoori jer ada...
Ini pekerja lain pulak yang layan kami...
Isyh faham ker idak Bahasa Malaysiani...
Jom kita layan gambar yang akak malu-malu nak ambil haritu....
Minum air mangga untuk hilangkan dahaga menunggu...
Sedap weh rasa macam order lagi tapi mahaller pulak harganya..

 Silalah bayar kalau makanan dah sampai...
Dekat meja ada kata laluan wifi...
Boring menunggu makanan sampai boleh melayari internet...

Hiasan kedai ini memang cantik dan tersusun rapi...
Tapi malu-malu nak ambil gambar...
Ramai juga orang waktu makan tengaharini... 
Ada satu mejatu buat sambutan harijadi juga...
Kot idak ada lagi satu meja yang sambut kat situ...

Akhirnya makan di rumahjerler ...
Meriah juga lagipun anak-anak suka sebab makan depan tvjer...

Ini akak yang punya... nasi dia sedap lembutjer...
Ayam tandoori dia pun lembut dan ada rasa...
Yang penting akak suka tomato yang dalam bekastu sedap...
Tak rugi beli pizza dia... budak-budak suka... 
Akak ambil chicken tika... sedap boleh tahan...
Gambar kedai ini akak ambil dari blog MR KABAB & BIRYANI ...
Sederettu kedai dia dengarnya dulu hanya ada satu kedaijer...

Kalau kengkawan ada di Putrajaya bolehler singgah sini kalau teringin nak makan nasi arab.. Ada juga pelbagai jenis makanan Arab yang boleh didapati di sini...

SORRRY terdelete gambar.. ni dah masuk balik...

Wednesday, April 16, 2014

Teringin nak sambut harijadi di sekolah

Harini masih lagi entri sambutan harijadi Atikah ...
Tapi kali ini dengan kawan sekolah dia pulak...
Alamak Atikah potong kek kali ketiga yerk kawan-kawan...
Yang dua lagitu ibu dia yang lebih (ayah Atikah cakap gitu!!!)
Dia memang dah cakap dari tahun lepas lagi nak sambut di sekolah sahaja...
Akak tak sediakan apa-apapun hanya kek dan 'goodies'jer...
Dah Atikah beria-ia nak sambut harijadi dengan kawan dia di sekolah..
Kiranya janji dapat tunaikan impian dan hasrat hati dia....
Tempah kek di Mio's Bakery di Medan Selera Bandar Kinrara...
Pilihan hati adalah kek Ana Muslim dan warna pink...
Akak mintak kek yang panjang dan nipis sebab senang nak potong...
Kalau kektu tebal nanti nak potong bagi pada budak-budak susahler pulakkan...
Jadi ini menepati citarasa dan keknya adalah kek coklat...
Jajanjer yang ada dalam begni.... 
Acara yang ditunggu oleh kawan-kawan potong kek... 
Mungkin inilah yang di gembirakan Atikah...
Ada kawan-kawan yang menyanyikan lagu Selamat Hari Jadi... 
Atikah mulalah malu-malu.... 
Masa potong kekni adalah kelas terakhir haritu...
Ibunya punyalah bagus lupa nak bawak pinggan pulak...
Nasib cikgu kelas dia nak tolong carikan... 
Kawan-kawan sekelas Atikah yang gembira dapat 'goodies'....
Muka anak-anak kecil yang gembira... 
Atikah duduk di barisan hadapan walaupun dia tinggi...
Gembira hati ibu kalau anak-anak dia gembira...

Tapi ini mungkin pengalaman pertama dan terakhirlah Atikah sambut harijadi di sekolah..
Agak susah sikit berbanding kalau kita buat di tadika...
Sebab sekolahni besarkan nak bawak kek dan 'goodies' ke sekolah punyalah siksa...
Nak naik tangga lagi,  terlupa bawak pinggan sebab dah biasa kat tadika semuapun tersediakan...
Tabik hormat pada guru sekolah dengan perangai anak murid yang macam-macam...
Mak akak selalu bising pada akak sebab katanya rugi dulu tak jadi guru sekolah...
Tapi tengok perangai budak walaupun hanya 15 minit akak rasa Allah lebih mengetahui....
Tahniah kepada yang memilih untuk menjadi guru kerana anda insan mulia.... 

Wordless Wednesday ~ Putrajaya

Jom tengok gambar tiga bersepupu...
Gambar selepas balik dari Pusat Sains Negara minggu sudah...
Aksi apakah ini.. 
Nak singgah depan masjid yang happeningtu memang takler .. 
Hanya bergambar dari sini jer..
Banyak tempat menarik di Putrajayani tapi tak sempat terokapun...
Dik Ya dengan beg barunyer...
Senyum takut-takut...
Dua orang budaktu menyakat... 

Sekian cerita di hari rabu... 

Tuesday, April 15, 2014

Potong kek di Putrajaya

Pagini agak sibuk dengan urusan kerja ...
Tak sempat nak masukkan entri satupun...
Masih lagi cerita harijadi Atikah....
Ini kira sambutan kali kedua dengan sepupunya di Putrajaya...
Suami ada dua beradikjer...
Dan anak buah di Putrajaya pulak ada 3 orangjer..
Dua orang dah besar panjang habis sekolahpun...

Jom tengok gambar jerler....
Kek beli di Secret Recipe jer macam biasa Chocolate Indulgence menjadi pilihan....
Tak mahu ada lilin bagai hanya potong kek sahaja... 
Senyumlah seindah suria yang membawa cahaya... 
Kau tersenyum ku tersenyum....
ah entahler apa lirik lagutu.. 
 Inilah 3 bersepupu jer bergambar....
Sekarangni tiap-tiap minggu jumpa lagilah bertambah rapat...
 Posing mana boleh tegakjerkan... 
Bila nak potong keknyerni!!!!
 Jom potong kek...
Ada budak yang dah tak sabar nak makan kek....
Tiga orangpun dah meriah...  
 Nak cari kek kecik tapi tak tahu kedai kek di Putrajaya...
Akhirnya Secret Recipe juga menjadi pilihan... 
 Jom bergambar sama dengan nenek....
Sejak kelahiran Atikah, ibu dan ayah mertua akak tinggal dengan keluarga kami...
Jadi kalau mak mertua akak sihat dah 8 tahun dia tinggal dengan kami...
Sekarangni dia dah tinggal dengan adik ipar akak di Putrajaya.. 
Tengok kek yang besartu dah jadi besartu sahaja....
Yang ada dirumahtu taklah ramaipun tapi cepatjer habis...
Naufal bagi hadiah untuk Atikah... terima kasih... 

Monday, April 14, 2014

Sambut Hari Jadi di kampung

Harini harijadi Atikah yang 8 tahun...
Tahniah dah besarpun anak ibu tercinta...
Terima kasih atas doa kawan blog akak yang berkunjung keentri sebelum ini...
Moga Atikah dapat memahaminya nanti...

Entri ini cerita tiga minggu sudah masa akak balik kampung...
Keluarga akakni susah nak berkumpul...
Sekali dah berkumpul potongjerler kek untuk Atikah dan sepupunya Adief...
Sorang lahir bulan Mac sorang lagi bulan April...

Gembira dapat meraikan bersama dengan keluarga dikampung walaupun hanya ringkas tapi bermakna...
Masani adik akak yang di Bukit Jelutong dan yang bongsu tak dapat balik kampung...
Ada 4 orang lagi sepupu Atikah yang tak dapat hadir sama...
Dah besar-besar anak saudara akakni...
Ini semua anak adik-adik akak..
Walaupun hanya kek hati tetap gembira...
Berkumpul sekali-sekala adalah nikmat terindah...
Yang galak menyanyi lagu selamat harijadi ibu Atikahlah...
Atikah dan Adief yang diraikan...
Adief sebaya dengan Azalia...
Beli kek segerajer di Manjung...
Tak nak besar sangat sebab nanti tentu tak habis...
Nasiblah boleh tahan rasa kekni...
Cheese kek buatan dari Ummi (adik ipar akak~ tapi anak-anak panggil Ummi ikut anak-anaknya panggil)...
Terima kasih Ummi Surati yang rajin melayan...
Adieff dan namanya yang terukir di coklat....
Selamat harijadi Adieff ..
Jadi insan yang berguna dunia dan akhirat....

Atikah ... ibu cuba buat yang terbaik untuk kakak...
moga kakak menjadi insan yang berjaya...
Ingat selalu yang ibu dan ayah sentiasa sayangkan kakak...
SELAMAT HARI JADI untuk Puteri kesayangan kami
NURUL ATIKAH BINTI MOHD RAFI....

Nuffnang oh Nuffnang