Nuffnang saya

Followers

Monday, December 30, 2013

Main air di rumah opah

Budak-budak kalau dapat main air semuanya seronok...
Kampung akakni bukannya dekat dengan kolam renang bagai...
Jadi pasanglah kolam kecikni depan rumah..
Itupun budak-budakni gembira habis...
Dua hari berturut-turut diaorang berendam...
Yang kecikpun kemain sukanyer..
Kolam kenit tapi siap bawak alat nak menyelam.. kah.. kah..
Lima budak comeljer dibenarkan masuk...
Syioknyer kami mandi... 
Si kecikpun tak nak keluar ... 
Opah memang suka tanam pokok... 
Opah siram  nak kacau budak-budakni.. 

Hari Orientasi Tahun Satu Azalia

Salam pagi isnin yang ceria untuk semua kawan-kawan...
Pagi tadi selesaikan urusan persekolahan dik Ya...
Lepastu selesaikan kerja dulu baru boleh tulis entri yang penuh bermakna untuk puteri kesayanganku...

Harini adalah hari pertama dik Ya pakai baju seragam sekolah...
Nak kata jejak kaki ke sekolah idakler sebab selalu datang sekolahni kalau ambik kakak dia...
Syukur kedua anak akakni tiada masalah nak sesuaikan diri baik dari tadika dulu sampailah sekolahni... 
Harini dik Ya ditempatkan kelas 1 Intan kelas kakak dia masa tahun satu...
Dia kata dia dah ada kawan baru baguihler gitu.....
Esok pulak hari orientasi sekolah agama dia pulak.. 
ha! jangan tak tau  sekolah agamapun sekarangni dah ada orientasi jugak tau... 
Jom layan gambar dik Ya harini... 
Kami keluarga yang ketiga sampai ke sekolah punyalah excited...
Bukan apa sebab terbaca di facebook Sekolah diani yang murid mendaftar adalah seramai 370++..
Masa Atikah mendaftar dulu rasa macam tak boleh tahan dengan keadaan tempat letak kereta yang terhad itu yang ambik keputusan datang awal sikit tahunni...
Syukur semuanya berjalan dengan lancar dan mudah sekali untuk Azalia mungkin dah ada pengalaman tahun yang lepas... 
Dah sekolah anak ibu ni kan... 
Masani tak ramai lagi murid sebab emak bapak ramai yang belum habis urusan pendaftaran... 

Saturday, December 28, 2013

Random Photos makan-makan di Perak

Entri random photos masa balik bercuti panjang di kampung halaman...
Jadi biarlah gambar yang menceritakan segalanya... 
Nasi Goreng simple dan murah tapi sangat sedap... 
Nasi goreng dan ikan rebus goreng.. ada sambal belacan dan sup kosong..
Cerita lebihpun tak guna harga murah tapi rasa sangat sedap... 
Kedai makan yang "bodo-bodo" tapi semuapun sedap..
Malam-malampun boleh makan roti canai dan bubur nasi...
Lepastu akak suka sebab ada jual kudap-kudap....
Nampak tak anak ibuyang sorangtu tah macamanaler cara makannyer... 
Wantan mee di Ipoh memang TERBAIK... 
Fish ball dan lain-lain boleh pilih-pilih... ehmmm sedapnyer... 
Sarapan yang sentiasa menjadi kegemaran akak sejak dari dulu-dulu....
Kue tiaw gorengnipun memang sedap bangat... 
Sarapan di Ipoh memang sangat best..
Macam kuetiawni dia goreng panas-panastau so dari segi rasanya sangat terjamin.. 

Pergi Ipoh kalini tak sempat nak makan mi kicap dan roti telur gegar...
Mi kari di Ipoh juga sedap dan lain dari cara penyediaannya..
Kalau di sini mi karinya boleh pilih fishball dan fishcake macam cara wantan mi di atas... 
Jadi kalau dari segi sarapan di Ipoh memang best banyak makanan berat...
Dan makananpun banyak pengaruh dari makanan cina, banyak mi, kuetiaw dan lain-lain... 

Pulut durian di bawahni pulak adalah hidangan mak untuk anak-anak... 
Pulut durian memang hidangan setiap masa kalau dah musim doyan di kampung... 
Oh kome doyan dah berbunge.. 
Moh kite pinang anak dare..
Ha.. ha... ha.... sedapnyer... 
makan lak dengan ikan masin... ehm... darah tinggi tanggung sendiri...

Friday, December 27, 2013

Majlis Harijadi Nazran di Gunung Lang Ipoh

Esok cuti yeeee.... haaaa..... rasa cepat gak mingguni... 
Minggu depan dah masuk tahun baru 2014kan... 

Akak sambungkan lagi kisah masa cuti panjang akaktu selagi tak habiskan... 
Selepas melawat  Masjid Muhammadiah atau Masjid Cinatu kami ada satu lagi acara...
Acara potong kek anak sedara yang paling kecik iaitu Muhammad Rizq Nazran.... 
Sebab haritu bapak dia kerja kenalah tunggu bapak dia balik dari kerja dulu...
Kami buat majlis Harijadi Nazran di Pusat Rekreasi Gunung Lang...
Buat majlis ringkas untuk suka-suka jer... 
Beli kekpun yang dah siap kat kedaitu nasibler comel gak keknya...

Jom tengok gambar harijadi budak comel kesayangan kami....  
Ok jugakkan kek harijadi Nazran... 
Beli makanan ringan untuk budak-budak kecik...
Besday Boy ngan ibu dia, adik akaklerni...
Mak Cho yang tiup semua belontu, hebatkan Mak Cho..
Umur setahun memang tak pandai lagi besdayni...
Tengok punya payah nak suruh tengok.. 
Anak akak yang dah tak sabartu... 
Happy Birthday to you... 
Makan pizzajerler lebih mudah... 
Jom kita berkemas sebelum balik kot nanti kena kejar ngan DBI... 
Azalia puas main sebab ada tempat permainan kanak-kanak...

Taman Rekreasi Gunung Langni juga tempat menarik untuk di lawati kalau datang ke Ipoh... Tapi haritu akak takder rezeki nak menyeberang naik bot... Hari itu jugak akak tak bawak handphone juga kamera so gambar semua dari adik-adik.. so melepas nak ambik gambar yang menampakkan tempatni adalah di Gunung Lang...  Tapi tempatni memang cantik dan harap DBI akan jaga tempatni elok-elok... Kesimpulannya kena datang lagi ke Gunung Lang kalau balik Perak.

Thursday, December 26, 2013

Masjid Muhammadiah (Masjid Cina) Tarikan Baru di Ipoh

Habis dah cerita cuti di Taiping Bandar Warisan ...
Kembali ke Bandaraya Ipoh pulak..
Hajat hati nak pergi macam-macam tempat tapi tak berkesempatan belaka..
Hanya sempat menziarah ke tarikan baru untuk dilawati iaitu Masjid Cina... 
Masjid Muhammadiah atau masjid Cina ini terletak di Taman Tasek Jaya..
Memang cantik masjidni dan baru dibuka secara rasmi tahun ini... 
Maklumat lanjut tentang Masjid Muhammadiah ini boleh dibaca di sini KOSMO .


Jom tengok gambar yang sempat diambil...
Merah menyala.... 
Ada tulisan cina juga.. 
Kami tak sempat nak masukpun ke dalam sebab masatu kami nak cepat ke tempat lain... 
Lain kali datang mesti sembahyang di sini pulak... 
Budak-budak yang terpaksa bergambar... 
Cantikkan... 
Adik Ya yang padan ngan masjid ni... 

Mintak maaf sebab akak dah ter'publish' entri ini terlebih dahulu sebelum masanya.. tu sebab ada 4 komen terdahulu...  Masa akak 'publish'tu hanya ada gambar sahaja... Jadi dah taukan kat mana Masjid Cina yang istimewa di Ipoh... Kalau datang ke Ipoh jangan lupa singgah solat di sini... 

Mi Udang Mak Jah Kuala Sepetang

Edisi jalan-jalan ke Taiping menghampiri penghujungnya maka kembalilah kami ke Ipoh.. Sebelum balik singgahler dulu makan mi udang yang popular di Restoran Mak Jah Kuala Sepetang.. Akak dah pernah makan di sini dua tahun lepas tapi adik-adik akakni belum lagi sampai sini. Jadi layankanjer singgah sini lagi walaupun teringin gak nak singgah kedai Mak Teh pulak, isyh macam kedai-kedaitu mak sedara kita yang punyajerkan...

Ikutkan malas dah nak pergi sebab masatu hujan boleh tahan lebatnyer tapi dah dekatkan pergijerler. Ingat nak singgah dulu ke Muzium Matang yang terletak di pertengahan jalan ke Restoran Mak Jah tapi dah hujantu masing-masing malas. Lagipun Taipingni bukannya jauh sangat dengan kampung kami... Jom tengok gambar kat Restoran haritu... 
 Harini takder udang jadi order Mi Ketam...
Rasa tak berapa nak kena dengan tekak akakni... 
 Nampaktak ketamtu!!!
Nasi gorengpun tak berapa nak sedap mungkin sebab pilih nasi goreng telur... 
 Pemandangan di Restoran Mee Udang Mak Jah yang sentiasa penuh dengan pelanggan...
Tengok sana-sinipun penuhjer meja..
Masa kami sampai situ jenuh jugak nak cari meja yang kosong...

Selera masing-masing tak samakan... 

Wednesday, December 25, 2013

Tempat Menarik Bergambar di Bukit Larut

Sambungan entri Bukit Larut Kami Datang ...
Yang paling menarik di Bukit Larut adalah bergambar dan bergambar... 
Akak hanya pilih sekejapjer untuk berada di Bukit Larut...
Naik pukul 1.00 tengahari lebih kurang setengah jam dah sampai puncak...
Dia tanya pukul berapa nak turun kami kata pukul 2.30 petang nak turun...
Jadi cepat-cepat bergambar...  
Jambatan gantung wajib pergi sini.... 
Menara Tinjau dekatjer ngan jambatan gantung...
Anak-anak silakan bergambar... 
Lagi enam orang sepupu tak der di sini... 
Abang Danish dah nampak besar sekarangni...

Jambatan gantung dari menara tinjau... 
Nampak tak betapa berpusingnya jalan nak naik atas..
Gambar dari atas menara tinjau...
Ada buaian juga di sini... 
Gambarni masa nak turun dari stesen menunggu ke jambatan gantung tak letih lagi...
Bangku yang sangat klasik...
Mesti orang tahun 80-an dulu der yang pernah bercinta atas bangku ini... 
Mengah jugak nak menurun dan naik bukit.. 
ni jenuh akak berlari nak ambil gambar orang kat bawahtu... 
Bangunan kat belakangtu rasanya dah terbiar...
Inilah rupanya budak dah keletihan.. 
Tengoklah batutupun warnapun dah lain... 
Ada akuarium ikan juga di sini... 
Inilah cafe yang tutup masa hari kami datang...
Mungkin harinijer tutup kot sebabnya nampak cantikjer lagi kafeni... 
Itulah tempat menunggu jip kalau nak turun... 
Peta negeri Perak yang tercinta... 
Kampung tempat terletak di kawasan berwarna pink pekat sekali... 
Baru syiok bergambar jip kami untuk turunpun sampai...


Ikutkan akak nak jer akak naik Gunung Hijau yang terletak di atas sikitjer dari Bukit Larutni tapi dah pergi ramai-ramai dengan ada anak kecil macam tak sesuaijer... Dulu ada satu kafe kat atastu yang sedap sangat masakannya... tapi tak tauler sekarangni ada lagiker tak!! Dan yang paling terkejut jumpa dalam Berita Harian tak silap yang ada gambar dari Bukit Larut yang menang pertandingan gambar tapi tempattu akak tak jumpapun... Sekali akak google gambar Bukit Larut dan klik gambar yang lebih kurang gambar yang menangtu rupanya nama tempattu Cendana Hut ... kena naik atas sikit dari tempat perhentian jip yang kami menurun sebab nak pergi ke jambatan gantung... Inilah alasan nak pergi lagi... 

Cendana Hut yang tak sempat akak pergi masa haritu... 
Gambar dari FLYGIZ

Baca blog yang ini yang menarik tentang Bukit Larut... :- HADZIRAH99@Bukit Larut . Bak kata Hadzirah...   Bagi sesetengah orang Bukit Larut mungkin satu tempat yang membosankan keran a jauh dari kemudahan moden. Lain pula bagi saya, Bukit Larut memberikan suasana tenang, tenteram dan mendamaikan.Akakpun sama Bukit Larutni mempunyai daya tarikan yang tersendiri. 

Nuffnang oh Nuffnang