Nuffnang saya

Followers

Wednesday, July 31, 2013

Wordless Wednesday ~ 310713

Layan gambar budak comel
 Amboi amboi boleh duduk cam ginikan....
Giant Bandar Kinrara juga idaman kalbu....

Wordless Wednesday ~ 31072013

7...6...5...4...3...2...1
^
^
^
^
Yeah..yeah... lagi seminggu nak raya....
Maalumler tahunni akak balik Perak sehari sebelum raya...
Selalunya berhari raya di Gombak dulu baru balik kampong....
Jom tengok gambar hari raya 2009....
 
Memori hari raya di rumah Opah dan Atuk ....
Masatu cucu Opah Atuk ada 10 orang...
Tahunni dah bertambah lagi 2 orang...
 Selalunya akak balik raya, adik beradik dah berhari raya rumah mertua pulak...
Dengan izinNYA dapatlah kami berkumpul semuanya sekali tahun ini.....
Masani Dik Ya cucu yang paling bongsu ... kali ini tidak lagi .....
 
psss ::: memang silap taip... kah.. kah... adaker 2019.... 

Tuesday, July 30, 2013

Bersahur dengan lempeng manis

Hanya untuk kenangan anak-anak bila dah besar nanti...
Perangai budak dua orang masa bersahur...
Tugas nak bangunkan diaorang hanya suami akak yang boleh buat....
Sebab kalau ibunya yang buat memang tak bergerakler diaorang...
 
Sebenarnya tak susah manapun pilihan makanan Atikah dan Azalia..
Janji ibu dia rajin nak suapkan banyaklah diaorang makan...
Kalau ada bubur lambuk diaorang akan makan bubur lambukjer...
Makan sambil tidur boleh gitu....
Budak yang tak suka pakai baju kalau tidur...
Lempeng terbaik dari dapur CHO ZILA...
Sebab nak cepat buatlah debab sikit...
Kot idak nanti tak sempat nak bersahur dah azan...
Tahulah anak-anakni kalau bersahur susah gak nak telan nasikan..
Jadi kalau buat lempeng tentulah diaorang makan, adalah tenaga sikitkan... 
 
RESIPI LEMPENG
 
Bahan-bahan:

2 cawan tepung gandum
santan pekat secukupnya
gula pasir secukup manis
garam secukup rasa

Cara-caranya:

Gaulkan kesemua bahan-bahan ini hingga sebati dan tidak berketul-ketul.
(sebenarnya bahantu agak-agakjerkan)
Panaskan kuali leper letakkan marjerin atau minyak masak.
Bakar dengan api perlahan supaya tidak hangus dan masak sempurna...
Boleh dimakan begitu sahaja sebab ada rasa manis dan lemak...
Boleh juga dicicah dgn kuah kari, asam pedas dan sambal udang...
 
Resipi ini istimewa untuk Atikah dan Azalia bila dah boleh masak sendiri...
Teringat dulu opah akak suka buat lempeng kelapa...
Tapi orang kampong akak panggil tepek nyior....
ehm lempeng kelapa dia lagi debab dan tebal tapi
masatu rasanya antara makanan yang sedap sekali....
Setiap kali datang Ramadhan memang rindu dengan arwah Opah... 

Monday, July 29, 2013

Bursa Malaysia lagi

Salam hari Isnin yang ceria untuk semua....
Rayanya minggu depankan tapi mood nak berayatu dah datang...
Mengalahkan budak-budakjer akaknikan...
Seronok nak berayatu sebenarnya lebih kepada nak berkumpul sekeluarga...
Jumpa saudara mara, sembang-sembang dan imbau kisah masa dulu...
Oklah tinggalkan kisah nak berayatu dulu...
Nak bercerita kisah di hari sabtu lepas bersamaan 27hb Julai 2013...
Rasanya sejak akhir-akhir ini selalu juga ada seminar atau kursus di Bursa Malaysia...
Kawan-kawan tau tak Bursa Malaysia tu kat mana???
Kiranya macam belakang Ibu Pejabat Maybankjer...
Akakni kalau pergi ke Kuala Lumpurtu memang tak drive sendiriler...
Satu sebab akak tak berapa nak terer ngat jalan KLtu...
Lagi satu kalau jem memang akak tak boleh tahan...

Ambil keputusan naik LRT STAR sahaja dan turun
di Plaza Rakyat atau Pudu Sentral (dulu Puduraya)....
Terpaksalah menapak agak jauh untuk menyampaikan ke Bursa Malaysia...
Lemau rasanya hari sabtu tak boleh nak berehat..
Lagi-lagi memikirkan yang baju raya untuk Atikah tak habis cari lagi...
Tahun Atikah berumur 7 tahun tapi kena beli baju yang umur 10-11 tahun...
Ha... besar tak besarler badan anak akaktu...
Jom layan gambarjerler...
Bukti akak naik LRT Star ...
Mula-mula guna coinni dulu 'peghak'ler sikit...
Fail yang digunakan tapi lepastu entahler dicampakkan kemana...
Tajuk Program :::: Dual Licensed Representative Training Program
Penceremah : Mr Robin Ho yang didatangkan dari Singapura
Dewanni sejuk sesangat buatkan akak rasa sakit kepala...
Gambar Menara Kuala Lumpur yang di ambil dari Bursa Malaysia..
Oleh sebab sejuk sangat di dalam biliktu akakpun ambil angin di luar...
Masani yang bukan Islam sedang menikmati minum petang...
 
Akhir cerita sebagai bukit akak berada di Bursa Malaysia...
Ha... ha... memang tahap bosan sesangat dari ramai-ramai yang
datang haritu ada 4 orang Melayu dan akak satu-satunya perempuan..
So takder gengler nak berehat, dahler nak gi makan dah tak boleh...

Sekejapjerkan harini dah 20hari kita berpuasakan....
Syukur Alhamdulillah...

Saturday, July 27, 2013

Pandora Lebaran

Tengok iklan di surat khabar terus teringat nak abadikan gambar gelang Pandora Lebaran ini kat blog akakni... Nampak cantikler sangatkan... kalauler boleh tambah 'charm' yang ada tentu berserilah hari raya tahun ini.. Ha.. ha .. beranganlah sebabnya suami akak dah kata nak tambahtu kenalah guna duit sendiri.  

Jom layan mata di bulan puasa ini dengan melihat keindahan gelang tangan Pandora edisi hari raya 2013 ini ... Ambil dari FACEBOOK/unforgettablemoments
A Raya Journey with Pandora with Preparation for Raya bracelet charm theme. 
Get a limited edition of 17 customized Pandora charm bracelet sets with prices ranging from RM286 onwards for Hari Raya.

Jom tengok gambar dan cerita dari Majalah Karangkraf
Terdapat lima set gelang tangan PANDORA yang boleh digayakan sebelum dan semasa menyambut hari raya. Antaranya, Keindahan Ramadan yang sarat dengan rona hitam, Persediaan Raya yang diterjemahkan menerusi warna merah jambu, Lebaran Raya berwarna hijau lambang warna ikon perayaan Syawal, Kemaafan dan Kegembiraan dengan menggunakan charm 94 batuan facet berwarna biru dan set Ceria, Bahagia dan Kasih Sayang yang menggabungkan charm emas dan gelang tangan emas 14 karat.
  
Jom layan pulak cerita dari Majalah Intrend
Cipta momen  indah di pagi Syawal dengan koleksi 'A Raya Journey with Pandora'. Sempurnakan baju raya baru anda dengan perhiasan kemas daripada Pandora seperti cincin dengan kuntuman bunga rona merah jambu. Desain moden dan kualiti paling tinggi bisa buat anda tumpuan utama kala menyambut hari kemenangan ini bersama keluarga tersayang.
 
Nak lagi cuci mata kenalah pergi ke cawangan Habib Jewel yang berdekatan....
Akakni kena pergi Bursa Malaysia juga harini..
dah dua minggu berturutler camner nak habis
shopping baju rayanyer ni... tiap-tiap minggu derjer hal....


Friday, July 26, 2013

Cuti Nuzul Quran

Harini akak kerja !!!! yeah !!! yeah!!!
Walaupun kerja di Negeri Selangor tapi kena ikut Bursa Malaysia...
Bursa Malaysia tutup barulah boleh kami tutup....

Untuk yang bercuti tentulah pening nak fikir juadah petang nanti...
Akakni tengah fikir baju raya Atikah tak habis cari lagini...
Esok lak akak kena bekerja lak...
Isyh nak rayaniler sibuk memanjang....
SELAMAT BERCUTI kepada yang menikmatinya...
Untuk yang bekerja tabahkan hati...
Kitaorang cuti... bye ibu... 
Dik Ya temankan ibunya kerja minggu sudah.... 
Ciri-ciri pekerja mithalini..
SUMBER GAMBAR :::: GOOGLE
Salam Nuzul Quran... Cinta Al-Quran... 

Wednesday, July 24, 2013

Wordless Wednesday

Gambar berukuran paspot yang dibuat untuk mendaftar sekolah agama..
Atikah punyatu dah buat tahun lepas ..
Azalia punya tahun ini untuk mendaftar sekolah agama tahun 2014
Pendaftaran akan berakhir pada 31/07/2013...

Macam nak sama tapi tak serupakan...


Tuesday, July 23, 2013

Majalah 3 semalam 22/7/2013

Siapa tengok Majalah 3 semalam angkat tangan !!!!!!
Tahukan Majalah 3 sekarangni dah bertukar pada hari isnin 9.00 malam.
Akak tertungu-tunggu Majalah 3 semalam sebab tengok kuih nostalgia
yang dah lama akak tak jumpa  
Teringin nak tengok kuihtu sama tak ngan kuih akak kecik-kecik dulu..
Kuih yang hanya jumpa masa bulan puasa....
Memang samalah tapi akak tak ingat kitaorang panggil kuih tu apa...
Kuih yang paling senang nak buat sebenarnya tapi jangan tanya akak resipinyer..
Kalau nak juga terjahler sini :- MY RESIPI
Kalau kat Majalah 3 dipanggil kuih lesung batu...
kalau kat My Resipi panggil kuih perigi buta/bunga durian...
Komen di FACEBOOK/Majalah 3
 

Amna Afieyra orang perak panggil 'perigi bute'

Apa-apalah kan tapi tang rasa diatu memang istimewa..
dimanakan ku cari ganti....  
Kalau bulan puasa dulu-dulu memang kuih wajib...
Tapi tak ingat bilalah emak akak dah berhenti buat kuih yang sangat nostalgia ini...
Mungkin balik kampung nanti boleh manja-manja mintak kat mak akak buatkan...
Puasa baru nak masuk 14 hari dah rasa tak sabar nak balik kampung berhari raya....
OOOOO balik kampung... balik kampung.... 
SUMBER GAMBAR ::: FACEBOOK/Majalah3
 
Dulu arwah opah akak selalu buat cam gini tapi dia rendamnyer kuih kerastu...
sedap ooo lemak-lemakjer makannyer....
Opah akak tak panggil kuih tapi sebut 'penganan' & 'penganan basah'...
Rindu bertandang lagi....
 
Majalah 3 semalam juga ada bercerita pasal Ho Chin Minh, Vietnam...
Masa akak pergi HCMC dulu memang jumpa dengan Mazidul Akmar tu ...
Ingatkan dia pergi sana sebab nak bercuti rupanya bekerja juga yerk...
Kami jumpa dia masa bersarapan pagi permulaan sampai di sana...
Rupanya dia dah nak balik sebab lepastu  heboh
pasal anak dan emak yang ditahan dari naik kapalterbang AAtu...
Kiranya masa akak baca ceritatu akak masih berada di sana..
Rasa teringin nak cari anak dan emaktu tapi kitapun terkial-kial lagi di sana...
Nasiblah semuanyapun selesai dengan baik....
 

Monday, July 22, 2013

Bariani Kinrara Cafe & Katering Bandar Kinrara

Selamat Pagi Isnin .... alamak dah nak tengahariler pulak...
Siapa ada tengok Jalan Jalan Cari Makan (JJCM) semalam?
Nampak tak Kedai Bariani Kinrara Café & Katering
dalam rancangan JJCM semalam....
Kedaitu sangat dekat dengan rumah akak,
jalan kakipun sampai.... jadi nak promosikan lagi kedaini...
 
Sebelum puasa ada pergi kedai Bariani Kinrarani..
Nampak dah tanda Jalan Jalan Cari Makan..
Ingatkan dah keluar di TV, tak sangka baru semalam nak keluar...
 
Bulan Ramadanni pun Bariani Kinrara Cafeni ada buat buffet Ramadan..
Akak memang tak pergilah sebab suami akak memang tak suka
berbuka puasa di luar sejak dah ada anak...
Lagipun kalau kami keluar emak mertua akak terpaksalah
berbuka puasa sorang-sorangler pulak..
Emak mertua akak sekarangni nak berjalan dah tak berapa nak larat....
 
SUMBER GAMBAR :: http://www.barianiori.my/
Lepas raya nanti akak akan ambil gambar sendiri...
Kitaorang selalu datang kedaini waktu petang sebab depan
kedaini adalah padang permainan kegemaran akak dan dik Ya....
Akak dah cuba bariani dia kira boleh tahanlah jugak..
Akak teringin nak cuba burger bakarnya pulak ..
Itu yang tunggu lepas rayaler....
SUMBER GAMBAR ::: http://www.barianiori.my/
Tolong promosikan bisnes orang Bandar Kinrara...
Kalau korang nak pergi kedaini tempat dia agak ke dalam sikit....
Kalau dah masuk Bandar Kinrara dan jumpa Petronastu teruskan lagi perjalanan.
Nampak stesyen minyak Shell dan Sekolah masuk simpang kiri...
Jalan lagi sikit dan nampak rumah kedai masuk simpang kiri...
Kedai tu depan taman permainan....
 
Seronoknya harini dah 13 hari kita berpuasakan..
Semoga dipermudahkan oleh Allah swt untuk kita melakukan ibadah puasa ini...
 

Friday, July 19, 2013

Kisah tahun pertama puasa Azalia

Hanya secebis kenangan untuk mereka di masa akan datang...
Kisahnya pada hari sabtu lepas tengok dik Ya duduk sorang-sorang jauh
dari kami yang tengok tv....
Mak mertua akak tanya dia "Dik Ya buat apatu?"
Dia kata "takder apa-apa."...
Tahukan kalau mulut ada makanan tentu bunyinya kedengaran lain sikitkan...
Jadi akak suruh dia datang dekat dan akak peluk dia...
Akak tanya lagi soalan yang sama..
Dia masih tak nak mengaku padahal ibunya dah tercium bau biskut chipsmore...
Akhirnya dia mengakulah dia lapar sangat sebabtu dia makan...
 
Akak peluk dia dan cakap dik Ya kena bagitau kalau nak makan...
Dik Ya belum diwajibkan puasa... ibu cuma nak Dik Ya cubajer..
Memang baru tahunni akak ajar dia puasa..
Lagipun meniputu adalah perbuatan yang sangat tak baik...
Teruslah ibu dia buatkan susu supaya dia kenyang sikit...
Sampai harini dik Ya dah tinggal puasa selama 4 hari..
Pada akak itu sudah sangat baik sebab akakpun dulu
berpuasa penuh masa darjah 3...
 
Terjumpa artikel yang bertarikh 11/07/2013 yang bertajuk "Ajar Anak Puasa Berperingkat"

MEMANG tiada hadis yang menerangkan pada usia berapakah kanak-kanak perlu mula berpuasa. Tetapi ada hadis mengatakan bahawa, apabila anak tidak mampu lagi berpuasa dan mula menangis kelaparan maka puasa mereka boleh diberhentikan dan boleh makan.

Hadis tersebut berbunyi; "Kami puasakan pula anak-anak kecil kami, dan kami berangkat ke masjid dengan menjadikan mainan dari kapas buat mereka, jika ada salah seorang dari mereka menangis minta makanan, kami berikan mainan itu kepadanya sampai masuk waktu berbuka." (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Sebagaimana ajaran Rasulullah SAW, usia paling ideal untuk melatih kanak-kanak bersolat dan berpuasa mulai umur tujuh tahun.

Artikel Penuh: UTUSAN MALAYSIA
 
Beginilah rupanya budak yang cuba menghabiskan puasanya....
Ambil gambarpun dia tak sedar...
Masani dia puasa penuh sehari....  
Dik Ya tidur dengan gaya ahli korporat...
Dia memang suka tidur gaya gini....

Thursday, July 18, 2013

Nasi kerabu dan pasar ramadan

Jumpa lagi di hari ke 9 kita berpuasa, macam barujer 1 Ramadan...
Bahagia rasanya di bulan Ramadan ini kerana terasa lebih santai dari hari biasa...
Tidak lagi kelam kabut memikirkan sarapan dan makan tengahari untuk
anak-anak dan mertua masa kita pergi kerja...
Sahur dan berbuka akak dah sampai ke rumah...
Yang seronoknya pukul 5 petang dah boleh chow chin chau dari pejabat...
Syiokkkkkkkk......

Tak tau nak buat tajuk apa kali ini...
Al-kisahnya sebelum bulan puasapun...
Sarapan di pagi minggu kami di Medan Selera Bandar Kinrara....
Dik Ya yang hantu makan nasi kerabu... yang ibu dia memang tak pernah buat...
Jadi harus pergi ke Anjung Timur..
Ikutkan akak suka nasi kerabu yang dijual tepi jalan depan kuarters TUDM...
Tapi sebab jauh sikit kat sinipun oklah...
Gambar gerai yang dimaksudkan iaitu Anjung Timur...
Di sini ada nasi dagang, laksam, nasi minyak, nasi ayam (tengahari) dan nasi berlauk...
Ada ayam percik, ikan percik, solok, kuih pantai timurpun ada di sini....
Promosi percuma dari blog Cho Zila untuk semuanya....
 Makan nasi dengan sambaljer, sayurnya untuk ibu..
Kalau bungkuspun sayur mesti asing, nanti ibunya kena makan....
 Tenogk betapa telitinya dik Ya makan....
Kenapa Atikah angkat kaki????
Sebab dia memang penakut dengan kucing..
so nampak kucing kalau boleh dia nak naik atas meja.. 
PASAR RAMADAN BANDAR KINRARA
Akhirnya akak dahpun menjejakkan kaki ke pasar Ramadan ini...
Antara yang menjadi kegemaran akak di sini ialah gerai jual pasta....
Yang jual pasta inipun ada gerai di Medan Selera Bandar Kinrara...
Sekarangni pergi ke Pasar Ramadan ini pilih gerai yang kita biasa tengok...
Kebanyakan peniaga di sini sebelum Ramadan berniaga di Pasar Tani,
Medan Selera, jual sarapan dengan van....
Kononnya nampak sedap tapi rasa ke laut...

Tuesday, July 16, 2013

Nuffnang yang baik hati

Terima kasih Nuffnang yang baik hati kerana telah bagi akak rezeki Ramadan...
Mungkin dah lama tak dapat sekali dapat banyakler pulak.. syukur....
Yang hairannya sejak akak dah tak update  blog sekerap selaluni pulak ada yang lekat...
Kot idak susah sesangat nak menyinggah...
Terima kasih kepada RHB Debit Mess Usage yang lama bertahan...
Semoga bertambahlah hendaknya bagi menyejukkan hati ini....

Monday, July 15, 2013

Real Estate Investment Trust (REIT)

Selamat berpuasa semua.. sibuk kebelakangan ini ditambahkan dengan masalah komputer di tempat kerja akakni masa nak komen blog kawan-kawan buatkan akak kurang menjenguk blog sendiri dan blog kawan-kawan.. Semalam tertengok cerita melayu yang mana si suami bermuram durja dan si isteri bertanyakan masalah suaminya. Rupanya suaminya telah menggunakan duit simpanan yang ada untuk melabur di dalam saham yang dikhabarkan akan naik namun berlaku sebaliknya. Memang memeningkan kepala kononnya untuk menambahkan duit yang ada tapi yang berlaku duit semakin menyusut... Untuk itu jadilah pelabur yang mempunyai ilmu dalam pelaburan.. chewah macam baguihjer ayat akaknikan...
 
Akakni dah kerja di bidang sahamni berbelas tahun dan tahun 90an dulu lebih teruk dari masa kini. Sebab berlaku adalah kerana ramai yang menganggap pasaran saham adalah tempat untuk berjudi untung dan nasib. Percaya bulat-bulat dengan khabar angin dari sumber yang tidak sah.. Sikap tamak juga  faktor yang mendorong untuk rugi dengan lebih teruk lagi. Namun sekarang ini keadaannya bertambah baik. Mungkin orang sekarang lebih berpengetahuan dan undang-undang yang dikuatkuasakan oleh Suruhanjaya Sekuritipun semakin ketat.

Saham adalah bentuk pelaburan yang dibenarkan di Malaysia jadi jangan was-was untuk melabur cuma tambahkan pengetahuan yang ada.. Jadi untuk kawan-kawan akak yang mungkin baru nak berkenalan dengan saham jom berkenalan dengan REIT terlebih dulu. Sektor di dalam Bursa Malaysia untuk pelabur baru berjinak di dalam dunia saham tapi ini untuk jangka panjang.

Definisi REIT?

REIT = Real Estate Investment Trust = Amanah Pelaburan Harta Tanah...

What is a REIT?
A Real Estate Investment Trust (REIT) is a fund or a trust that owns and manages income-producing commercial real estate (shopping complexes, hospitals, plantations, industrial properties, hotels and office blocks).

A management company for a REIT is permitted to deduct distribution paid to its shareholders from its corporate taxable income. However, to enjoy this tax-free status, the REIT must have most of its assets and income tied to the real estate and distribute at least 90% of its total income to investors/unit holders annually
Amanah Pelaburan Harta Tanah (REIT) merupakan dana atau amanah yang memiliki dan menguruskan sejumlah hartanah komersil. Kemudiannya, hartanah tersebut akan disewakan kepada penyewa untuk mendapatkan keuntungan. Kutipan sewa selepas ditolak kos operasi kemudiannya akan diagihkan pendapatannya kepada pelabur semula. 90% keuntungan itu akan dibayar sebagai agihan pendapatan kepada pelabur kembali.
 
Kenapa melabur di dalam REIT?

1) Peluang untuk melabur dalam hartanah ~

Amanah Pelaburan Harta Tanah (REIT) adalah dana atau amanah yang memiliki dan menguruskan hasil pendapatan hartanah komersil (contoh : kompleks membeli-belah, hospital, perladangan, hartanah perindustrian, hotel dan blok pejabat). ~ terjemahan dari definisi REIT Bursa Malaysia ~

Oleh itu untuk kita memiliki suatu harta tanah sudah pasti kita memerlukan modal yang besar dan juga terpaksa menguruskan hartatanah yang kita ada. Sedangkan dengan pembelian REIT modal yang diperlukan adalah lebih murah . Jadi kita mempunyai peluang untuk menjadi pelabur hartanah dengan harga mampu milik gitu. Nanti bolehler cerita kat anak-anak bangunantu mak yang punya ha... ha.... ha....

2) Agihan Pendapatan (DIVIDEN) yang stabil ~

REIT di Malaysia kebiasaanya mengagihkan pendapatan sekurang-kurangnya 90% dari keuntungan yang diperolehi kepada pelabur REIT.  Sekiranya  tidak melakukan agihan pendapatan ini maka pengurusan REIT ini akan dikenakan cukai pendapatan korporat. Kadar agihan pendapatannya(dividen) juga agak tinggi sekitar 7% - 15% setahun yang dibayar dua kali atau 4 kali setahun.. Pembayaran REIT juga kekal stabil walaupun ketika ekonomi mengalami krisis.

3) Tahap Kecairan ~

REIT adalah lebih cair dari hartanah yang sebenar. Saham yang dipegang adalah lebih mudah untuk ditunaikan kerana di laburkan dalam Bursa Malaysia. Tidak perlu memakan masa yang lama untuk mendapatkan wang kita kembali berbanding kalau kita memegang hartanah yang memerlukan kita mencari pembeli dan penjual. Terpaksa berurusan dengan pelbagai kerenah dan masa yang panjang untuk mendapatkan modal dan keuntungan.

4) Pengurusan Profesional ~

 REIT juga diuruskan oleh profesional terlatih dan pakar untuk memastikan keuntungan syarikat berada ditahap yang tinggi. Sekiranya syarikat itu untung maka keuntungan itu akan dikembalikan kepada  pelabur. Bestkan....

5) Berpeluang untuk meraih keuntungan modal~
 
REIT juga menawarkan peluang keuntungan modal dari segi kenaikan modalyang dilaburkan. Ini bermaksud harga REIT yang kita beli ada kemungkinan untuk meningkat.
 
Contohnya ialah saham AXREIT yang mana harga tutupnya pada 15 Januari 2013 adalah RM3.14 dan pada hari jumaat lepas bersamaan 12 Julai 2013 harganya adalah RM3.78. Menarik tak?
 
Namun tidak dinafikan ada juga saham REIT terdapat penurunan namum selalunya harga tidaklah  turun terlalu mendadak. Dan harus diingat sebagai pelabur kita masih lagi menikmati agihan pendapatan (dividen).

Pelaburan menerusi REIT adalah bersamaan dengan Amanah Hartanah Bumiputera(AHP) cumanya AHP tidak disenaraikan di Bursa Malaysia.. Boleh baca cerita akak dalam  Dividen amanah hartanah bumiputera 2013 . Kalau nak melabur REIT di Bursa Malaysia sudah pastilah kena membuka akaun CDS dengan syarikat Broker Saham yang berdaftar.
 
Untuk cerita Real Estate Investment Trust (REIT) kali ini akak labuhkan ceritanya setakat ini... Akan menyusul episod dua yang akak akan lanjutkan lagi cerita pasal REIT ini. Tulisan ini sekadar untuk cacatan pada diri sendiri juga untuk menambahkan pengetahuan kepada yang berminat..
Gambar dari ::::  Al Aqar REIT
Dulu-dulu Al-Aqar adalah shariah compliance tapi sekarangni
akak tengok dah tak termasuk lagi dalam senarai shariah...
nanti akak survey bila pulak Al-Aqar tak masuk senaraini...

Saturday, July 13, 2013

Cuci kereta

Bila  puasa haripun rasa lebih panjang masanya.. ambil kesempatan pergi kedai cuci kereta.. oleh kerana dah jadi ahli di sini sudah pastilah tempat ini ditujui.. lagipun kerjanyapun boleh tahan tahap memuaskan hati....
 
Yang penting kalau menunggutu rasa sedap sikit sebab ada bilik berhawa dingin. Boleh layan muzikjerler, kalau bagi wifi lagi baikni... terlebih sudah.. masalahnya mungkin ramai yang jadi ahli selalunya tempatni penuh sehingga mereka terpaksa menolak. Sampai gitu sekalikan dasat tak dasatnya bisnes diaorangni!!!!...
 
Cerita pasal anak lak. Harini Atikah bersekolah ganti cuti jerebu... kesian pulak sebab bulan puasa tapi dia memang suka ke sekolah ... sekolah agamapun ada cuti ganti tapi sebab waktunya sama dua2pun lagi terpaksalah pilih salah satu... tentulah Atikah nak ke sekolah kebangsaan sebab nak jumpa kawan baik dia...
 
Mula terfikir pasal nak berbuka apalah petangni padahal baru tengaharijer kot.. Ramadan kali ini akak belum jejak lagi bazaar Ramadan... ok semua selamat berpuasa
Chemical Guys nama diberi....  
Ini bukan kereta akak... keretani dia buat spesel sikit bukan takat cuci kereta...  
Layan majalah sekejap...  
Senarai harga ditawarkan..

Tuesday, July 9, 2013

Hari terbuka Sekolah Atikah

Akak dalam kelas Atikah di Sekolah Kebangsaan Seksyen 1 Bandar Kinrara. Harini nak jumpa dengan guru kelas dia
 
Atikahnya cuti sebab demam.. semalampun dia pergi sekolah tapi dalam pukul 4.00 petang gitu cikgu telefon cakap Atikah pening. Terpaksalah ayah dia ambil dari sekolah. Harini cikgu cakap tak payah datang sebab lepas ambil laporan pencapaian boleh bawak balik anak. Jadi lebih baik Atikah berehat dirumah.
Lama juga emak bapak budak-budakni jumpa dengan cikgunyer... akak dapat no32... masa akak menulisni baru nombor 16... jenuh pukul berapaler boleh selesainyani....
Budak-budak seronok sebab tak der kelas... 
Bukti no 32 
Jangan lama-lama wahai ibu bapa...
baru tahun 1 jer kot...

Monday, July 8, 2013

Menghampiri Ramadan

Esok atau lusa akan tibalah Ramadan...
Semoga kita masih dapat merasai Ramadan tahun ini...
Semoga juga Ramadan ini akan membawa kebaikan yang berpanjangan..

Apabila hampir Ramadan sudah pasti banyak persiapan yang perlu dilakukan...
Persiapan baju raya juga telah dilakukan sebelum kedatangan Ramadan...
Walaupun tidak dapat semua sekurang-kurangnya bulan puasa nanti
tidaklah penat sangat nak mencari banyak benda...

Salam isnin yang ceria... lama dah tak bercerita di sini..
Kebelakanganni  agak sibuk sikit....
Moga Ramadan ini memudahkan segalanya...
Sempat pergi ke GM Klang yang dah cantik tak macam dulu...
tapi tak banyak barang yang dapat dibeli terutamanya Atikah...
Terpaksalah mencari ditempat lain nanti...
Jumpa kedai Kebab Turki ini di GM Klang..
Tak singgah belipun...
Cuma ambil gambar sebab ada tulis Baba Rafi
(ayah punya kedai dik Ya cakap)
 
Ramadan kali ini dik Ya kata dia nak cuba berpuasa...
Sudah tentulah memikirkan persediaan mereka untuk bersahur ...
dari Majalah Pa & Ma... antara kandungannya ialah :-
 
Tip Makanan Untuk Menggalakkan Si Kecil Sahur Dengan Berselera :

* Sediakan masakan panas semasa sahur. Makanan panas boleh menambahkan selera makan anak-anak.
* Masak juadah kegemaran anak-anak. Jika boleh, tanya dahulu makanan yang ingin dimakan ketika bersahur.
* Pelbagaikan jenis menu. Menu yang sama setiap hari akan membuat anak-anak cepat jemu.
* Sediakan masakan berkuah seperti sup ayam, sup ikan / sup sayur yang lebih mudah dimakan dan mengenyangkan.
* Elakkan masakan yang terlalu pedas dan berempah yang boleh menyebabkan ketidakselesaan perut semasa berpuasa.
 

Wednesday, July 3, 2013

Jom santai di Petaling Jaya

Pertama sekali akak mohon maaf sebab kurang berBW dan ada masalah nak beri komen. Kalau blog yang menggunakan komen pop up tu boleh tapi yang lain tak boleh nak 'submit' komen. Jadi malasler pulak nak berBW. Mungkin ada masalah dengan komputer akakni, dah mintak IT tolong tapi tak datangpun lagi.. Kalau balik rumah almaalumjerlahkan... So layan entri merapu akak untuk hari rabu yang sepatutnya kurang berkata-kata....

Sabtu yang lepas akak pergi kursus di Jalan Ampang menggunakan LRT dan mintak suami akak ambil di Taman Jaya, PJ. Semasa nak pergi ke Bank Affin terserempak dengan sebuah kedai yang bernama Kafe Strawbery yang nampak macam best.. Kalau masa akak duduk di Subang Jaya memang akak selalu pergi ke PJ tapi tak berapa nak nampakpun kedai yang satuni. Menurut yang menjaga kaunter haritu, kedaini dah lama beroperasi sekitar tahun 90-an. Boleh akak tak perasan..  
Akak suka kerusi cam gini sebab puas duduk..
maalumler badan dah besar nikan kalau kerusi plastiktu risaujer akak...

Hiasannya klasik sikit..
Nampak ada tanda JJCM pernah datng sini....
Akak malu-malu nak ambil gambar... kah.. kah...

Kafe Strawberi dari sebelah tepi.. dua kedaitu...
Sebab order nasi goreng boleh komen yang itujerlerkan...
Suami akak kata nasinyer keras ...
Katanya rindu nak makan nasi goreng Kiwi Express Bakery & Café..
Ada lagiker kedaitu akak, dulu selalu makan kat Seksyen 9, Shah Alam..
Lani tak tau lak adaker idak lagi kedaitu, maalumler dah duk Kinrarani
jauh sesangatler rasanya Shah Alamtu... 
Pawagam yang sentiasa dipenuhi oleh peminatnya...
Kafe Strawberi tu dekat dengan pawagamni...
 

Tuesday, July 2, 2013

Kehilangan tokoh negara yang dikagumi

Bila terdengar berita yang Tan Sri Awang Had Salleh meninggal dunia di TV3 terus akak rasakan yang Negara kita telah kehilangan ramai tokoh yang berkaliber dalam tahun 2013. Kebetulan tokoh yang meninggal dunia akhir-akhir ini sangat dekat di hati akak. Walaupun mereka tidak kenal akak tapi akak tapi sudah pastilah akak rasa sangat dekat dengan mereka..
 
5 orang tokoh yang akak kagum telah pergi meninggalkan dunia ini, moga mereka aman di sana. Moga Allah mengampuni dosa-dosa mereka dan mencucuri rahmat keatas roh mereka semua.  Entri ini sekadar ingatan untuk diri sendiri suatu hari nanti akak juga akan kembali ke sana. . Mereka yang akak kagumi ini sudah pasti banyak memberikan kebaikan dan kesejahteraan kepada Negara. Kitani tidak pasti lagi...
 
Kehilangan yang paling akak terasa ialah pemergian Datuk Mohd Salleh bin Abdul Majid tapi ini tahun 2012. Tokoh ekonomi yang paling akak kagum kerana seawal penglibatan akak dalam dunia pekerjaan nama Salleh Majid sangat digeruni. Masatu Datuk Salleh merupakan Presiden Bursa Saham Kuala Lumpur (sekarangni dikenali Bursa Malaysia) dari tahun 1984 - 2003. Tahun 90-an dulu tak macam sekarangni sebab kalau nak jadi 'Dealers Representative' atau 'Remisier' kami menjalani satu temuduga dengan wakil BSKL dan juga Kementerian Kewangan. Kawan akak ada yang kena interview dengan Datuk Salleh memang kena kaw-kawler sebab tak boleh nak jawab  soalan. Tiba masa akak berdoalah semoga tak ditemuduga oleh Datuk Salleh.. Rugi pulak rasanya sebab kalaulah akak dapat bertemu beliau masatu mungkin perkara itu menjadi kenangan terindah dalam hidup akak..

DATUK MOHD SALLEH BIN ABDUL MAJID ~ meninggal dunia pada 2/1/2012
Tokoh ekonomi
Asal : Ulu Klang
 
HARIMAU mati meninggalkan belang, manusia yang baik bukan sahaja meninggalkan nama malah pemikiran dan laras perjuangan. Meninggalkan nama sahaja tidak membawa sebarang erti kalau tanpa pemikiran yang boleh dihayati oleh generasi selepasnya. Inilah yang dilakukan oleh penganalisis ekonomi Allahyarham Datuk Salleh Majid yang kembali ke rahmatullah pada 2 Januari 2012. Artikel Penuh: Khazanah-pemikiran-Salleh-Majid

Artikel di UTUSAN bertajuk Salleh Majid dalam kenangan ditulis oleh kawan dari kecil yang sama bersekolah dengannya.. Membacanya membuatkan akak lebih memahami apa yang membuatkan akak sangat mengagumi Allahyarham.
 
Tokoh kedua yang juga mengejutkan akak semasa menerima berita yang beliau telah meninggal dunia iaitu Azli Paat seorang tokoh IT Negara. Boleh kata melalui Azli Paat akak kenal Facebook buat kali pertama melalui perkongsian beliau yang sangat bermakna di Radio Kuala Lumpur. Masatu rasanya seminggu sekali Azli Paat akan menjadi tetamu undangan di Radio Kuala Lumpur. Akak melihat dia seorang yang sangat tidak lokek untuk berkongsi ilmu. Bahasa yang digunakan agak mudah untuk orang yang tidak memahami dunia IT sekalipun. Akak nampak keikhlasan yang ditunjukkan oleh beliau dengan harapan ramai orang tidak ditipu oleh kecanggihan teknologi. Moga Allah menempatkan rohnya bersama-sama roh orang yang soleh. Amin...

AZLI PAAT ~ meninggal dunia pada 6/2/2013.
Tokoh IT
 Asal : Kampung Pedada Kuning, Batu Pahat
 
KUALA LUMPUR: Pemenang Anugerah Perdana Menteri 'Best of the Best' APICTA 2012, Azli Paat meninggal dunia akibat demam panas di rumahnya di Bukit Segambut, di sini, malam ini. Azli, seorang pakar dalam bidang teknologi maklumat (ICT) dan pengasas Ada Vista Sdn Bhd, berusia 46 tahun.  Artikel penuh ada di sini ;-  BERITA HARIAN
 
Dalam blog http://hassan1663.blogspot.com antara isi kandungnya ...   Salam takziah buat seluruh ahli keluarga arwah. Arwah meninggalkan seorang balu, Dr Fadhilah ( Pegawai di Bahagian Teknologi Pendidikan ) dan 10 orang anak ( 6 lelaki dan 4 perempuan ) yang berusia antara 6 tahun hingga ada yang baru memasuki alam pekerjaan. Boleh baca sambungannya di sini :- http://hassan1663.blogspot.com

Tokoh ketiga negara yang amat dikagumi iaitu Tan Sri Aishah Ghani pula meninggal sebelum pilihanraya Malaysia yang ke 13. Sebagai seorang wanita tentulah akak merasa kagum dengan ketokohan Tan Sri yang merupakan wanita pertama yang dilantik menjadi senator pada tahun 1963 dan wakil wanita pertama dari Malaysia ke Perhimpunan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) .

TAN SRI AISHAH GHANI ~ meninggal dunia pada 19/04/2013
Tokoh Politik
Asal : Kampung Sungai Serai, Ulu Langat

KUALA LUMPUR - Veteran Umno Tan Sri Aishah Ghani meninggal dunia di Hospital Gleneagles Kuala Lumpur di sini hari ini kerana sakit tua.

Aishah, 90, menghembuskan nafas terakhir pada 12.50 tengah hari setelah dimasukkan ke hospital berkenaan sejak Jumaat lepas setelah kesihatannya tidak stabil, menurut cucunya Ahmad Arif Astaman. Artikel penuh : - SINAR HARIAN

Tokoh seterusnya yang meninggal dunia iaitu Datuk Dr Mahani Zainal Abidin mengejutkan akak kerana di mata akak Datuk nampak sangat sihat. Masa akak kerja di Ipoh dulu bos akak merupakan kawan baik kepada Dr Mahani dan selalu jugalah akak mendengar kisahnya. Walaupun tak pernah berjumpa tapi terasa macam kenal dengan orangnya. Semoga Allah mengampuni segala dosanya dan ditempatkan bersama orang beriman dan beramal soleh.

DATUK DR MAHANI ZAINAL ABIDIN ~ meninggal pada 22/06/2013
Tokoh Ekonomi
Asal : Johor Baharu, Johor

KUALA LUMPUR: Pakar ekonomi yang terlibat dalam penggubalan polisi semasa krisis ekonomi 1998, Datuk Dr Mahani Zainal Abidin meninggal dunia hari ini di Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM).

Dr Mahani, 59, yang juga Ketua Pegawai Eksekutif Institut Kajian Strategik dan Antarabangsa (ISIS) meninggal dunia pada kira-kira 2 petang akibat penyakit kanser. Artikel penuh :- BERITA HARIAN

♣ Semalam sekali lagi akak terasa kehilangan  yang merupakan Naib Canselor UUM  pertama (1984 - 1989 ) iaitu Prof Emeritus Tan Sri Awang Had Salleh. Pada tahun 1987 Allahyarham telah datang ke sekolah akak dan akak sangat bertuah kerana diberikan kesempatan menyampaikan bunga kepada Allahyarham. Macam jodoh pula lepastu akak dapat merasai kehidupan sebagai pelajar di UUM . Jadi nama Tan Sri Awang Had Salleh sentiasa di dalam hati ini.

PROF EMERITUS TAN SRI AWANG HAD SALLEH ~ meninggal dunia pada 1/7/2013
Tokoh Akademik
Asal : Balik Pulau, Pulau Pinang

KUALA LUMPUR 1 Julai - Tokoh akademik, Prof. Emeritus Tan Sri Awang Had Salleh meninggal dunia awal pagi ini akibat komplikasi paru-paru. Allahyarham, 79, meninggal dunia pada pukul 3.03 pagi ini di Hospital Putrajaya. Artikel Penuh: UTUSAN
 
 
Inilah doa Baginda Nabi Muhammad saw ketika meninggalnya sahabat Abu Salamah r.a:
 
Wahai Allah, ampunilah Abu Salamah, naikkanlah darjatnya diantara orang-orang yang mendapat hidayah, dan lindungilah keluarga dan keturunannya yang masih hidup. Ampunilah dia dan kami, wahai Tuhan sekelian alam, luaskanlah kubur baginya dan berikanlah cahaya didalamnya.
 
Nota: Apabila seseorang ingin berdoa seperti ini untuk seorang Muslim yang lain, dia boleh memasukkan nama orang tersebut menggantikan nama Abu Salamah didalam doa di atas
 
 Sumber ::::: PERMATA KATA
Minta maaf kerana terpanjang pula entri kali ini...
Gambar lama yang tiada kaitan....  
Cuma akak berdoa moga anak-anak akak nanti
juga akan menjadi teladan yang baik untuk masyarakat.
Semoga mereka dapat menyumbang bakti kepada Bangsa, Agama dan Negara..
 

Monday, July 1, 2013

Marshmallow Lollipop atau Marshmallow Pop

Kalau kek dik Ya memang tak gemar tapi kalau Marshmallow Lollipopni
dia memang sangat suka buat masa ini...
Budak-budakkan harini suka besok dah tak gemar lagikan...
Masalahnya harga jual Marshmallow Lollipopni agak mahal rasanya...
Selalu beli di kedai roti yang terletak di 'Food Court' Bandar Kinrara...
Jom tengok gambar dik Ya sedang menikmati lollipop marshmallowni...
Cari resipi di internet dan jumpa yang ini macam mudah nak buat :-

Bahan yang diperlukan :-

* 1 Peket Marshmallow
* 1 keping cooking chocolate bar (P.Ros guna compound dark chocolate)
* Batang lolipop secukupnya
* Bahan-bahan hiasan mengikut citarasa masing-masing
Cara
1- Panaskan chocolate didalam microwave untuk beberapa saat dan keluarkan dari microwave.Kacau hingga semua chocolate betul-betul cair.
2- Atur marshmallow didalam pinggan.Ambil sebatang batang lolipop dan celupkan hujung batang lolipop kedalam coklat.Cucuk masuk kedalam marshmallow dan biarkan hingga coklat beku.
3- Ambil lolipop yang telah dicucuk marshmallow tadi dan celup kedalam coklat .Pusing-pusing batang marshmallow dan hentak-hentak secara perlahan agar lebihan coklat mengalir turun kedalam mangkuk coklat.Biarkan ia kering sedikit dan bolehlah ditabur dengan bahan-bahan hiasan yang menjadi pilihan masing-masing.
4- Biarkan chocolate mengeras dan siap untuk dimakan.


Dapat resipi ini di SINARAN MENU . Boleh tengok gambar Marshmallow Lollipop yang dibuat oleh beliau...

Sabar dik Ya nanti ibu tolong buatkan untuk dik Ya nanti ok...

Nuffnang oh Nuffnang