Nuffnang saya

Followers

Friday, November 28, 2008

Elak bayi daripada lemas susu



diambil dari Utusan Malaysia 28/11/2008.. hanya untuk ingatan diri sendiri yang selalu juga mengambil mudah sesuatu perkara. Jadinya sedarlah wahai insan...

Elak bayi daripada lemas susu
Oleh NOOR FAZRINA KAMAL


DALAM setahun pasti ada empat atau lima kes membabitkan kematian bayi akibat lemas atau tersedak susu.

Terbaru melibatkan bayi berusia empat bulan yang meninggal dunia akibat lemas susu ketika dalam jagaan di pusat asuhan.

Walaupun bilangannya agak kecil dan mungkin boleh dianggap kes terpencil, ibu bapa tidak harus memandang ringan kejadian-kejadian tidak diduga ini.

Adalah suatu yang cukup malang apabila bayi yang baru hendak melalui alam barunya tidak dapat meneruskan kehidupan dek kerana kelalaian ibu bapa atau penjaganya sendiri.

Belum lagi dengan emosi si ibu dan bapa yang terpaksa menerima hakikat kehilangan anak akibat kecuaian. Walau apa pun, setiap daripada kita pasti tidak inginkan ia menjadi kisah sedih yang berulang.

Pertemuan dengan Pakar Pediatrik dari Pusat Perubatan Kelana Jaya, Dr. Syed Nazir MS Kadir, berjaya memberi penerangan lebih jelas tentang bagaimana insiden lemas susu boleh berlaku.

"Apabila seorang bayi tertidur semasa sedang menghisap botol susu, susu tersebut akan terus mengalir membuatkan bayi akan tersedak dan susu tersebut akan masuk ke saluran pernafasan.

"Sebagai pengasuh atau ibu bapa, amalan meletakkan kain atau bantal untuk menyokong botol susu adalah sangat tidak baik kerana ia boleh meningkatkan risiko insiden yang tidak diingini," katanya.

Kebiasaannya apabila susu termasuk ke dalam paru-paru, seorang bayi akan tersedak atau batuk. Tindakan refleks itu sebenarnya adalah satu mekanisme perlindungan untuk bayi tersebut.

"Apabila tersedak dalam jumlah sedikit berpotensi menyebabkan pneumonia. Ada bayi yang muntah selepas minum susu, jika ini berlaku, cepat-cepatlah angkat bayi tersebut dan pastikan bayi tersebut sedawa setiap kali selepas minum susu," kata beliau lagi.

Begitupun bagi Dr. Syed Nazir, cara terbaik untuk mengelak bayi tersedak atau lemas susu ialah dengan memberi susu badan.

Ini kerana apabila menyusu badan, susu hanya akan keluar apabila bayi menyedut sahaja.

"Jadi apabila bayi tertidur ketika menyusu badan, susu tidak akan mengalir dan mengurangkan risiko tercekik susu," jelas beliau.

Begitupun beliau mengakui, adalah sukar untuk ibu berkerja memberi susu badan sepenuhnya dan tidak mempunyai pilihan selain menghantar anak mereka ke pusat asuhan kanak-kanak.

"Ibu bapa yang bekerja pula, seharusnya mendapatkan pengasuh untuk mengasuh anak mereka secara intensif.

"Kalau di pusat jagaan anak-anak pula, pastikan jumlah bayi di situ tidak begitu ramai. Lagi sedikit jumlahnya lagi baik kerana pengasuh boleh memberi tumpuan kepada anak asuhannya.

"Ini amat penting bagi memastikan tumpuan maksimum dapat diberikan kepada bayi tersebut terutama ketika mereka sedang minum susu dari botol," ujar beliau.

:>Jadi hargailah kurniaan Allah yang sangat berharga.. Aku juga sebenarnya bila dah rasa penat sangat suka mengabaikan perkara2 remeh & apabila aku tersedar aku bersyukur sangat pada Allah kerana sesungguhnya sesaat kita terlalai, seumur hiduplah kita merana. Jadikanlah iktibar ini wahai semua ibu bapa, pengasuh dan siapa juga kerana anak itu baru mengenal dunia..
 
From Kinrara with Love
 
♥ Atikah & Azalia ♥


Thursday, November 27, 2008

PERAK - Proud to be Perakian....

Ini teman dapat dari yahoo grup... nanti teman tambah2kan untuk suka2222....

NGELER'WO = Ngelewor, Nge Ley Wo –
Terumbang ambing kekiri ke kanan [Macam ular kena palu]
BULOR =, Bulo, Bu Lo –
Lapar tak makan ATAU Ingin, Hendak [biasanya dengan pangkal negatif -
Tak]
BOLEN = Bertelanjang Bulat
MERABAN TEBEN = [Reyben Teyben] –
Tak Tentu Arah, Perbuatan yang Pening
NYELAP SADOR = seseorang yg seperti dirasuk @ di luar kawalan di
tahap sederhana... .
NGELE'NYOR = Mengedik atau pun ngada²/ gatal
BIOT = Degil
PEROK = jakun / tak pernah tengok benda..
MUNCOH = dah kaya banyak duit atau berharta
TOBEN = tua Bangka
MERAMBU = joli sana sini
KEMIN = kemas
NYEGHOGIN = tersenyum sorang diri
REBEN TEYBEN = seluin jer – selekeh
TAK AJAP = TAK layan/ tak jadi hal
MENTEKEDAGHOH = menterchiker – makan
MEROLOH = Tidor.
GHODI/KODI = repair/belek
MENTONG = makan sampai due kali atau tambah 2 kali
PAKA@ PAKEI = pakai atau guna
YA'NGAT = minuman panas (tea, kopi, melo, neskepe dll)
CIK CIBOR = pepatung
KALA LIPIT = kala jengkin (scorpions)
CENCOGHOT = tikuih ketughi
JELEBOR = labi²
LABUN = cakap
SEMUT GATEY = semut api
MENGKIOK = besar sikit dari anai2 selalunya menjadi kalkatu..
BEDAGHOH = berdarah
CENANGOR = serangga yg berbau busuk selalu dijumpai berhampiran dgn lampu
LECAH = Lumpur
NGETIT = ngokak / gigit ketip
CONONGGENG = b***** ayam-
sample ayat:"cube bak sini cenonggeng goren tu"
ENCONOT =..... .. atau tongken ayam
LIBANG LIBU = perasaan resah gelisah....
MEGHEDANG-GHEDANG = (meredang-redang) maksud dia membuta-tuli
SENTEN = menarik kaki seluar ke atas.....ataupun singkat dlm bahasa pekan nya
SIUT = cucuh / menyalakan
NYARIGH = mujor
BENGKIN = garang
GETAK =jatuh / luruh
GEGHOTOK/GEROTOK = jambatan
MENTELUN = seluar panjang (pantaloon)
KAYU ROL = kayu pembaris
PORES = pekerja jabatan hutan tu, forest
PUIH OPES = pejabat pos
GOMEN = kerajaan
MENTOKA = Kereta
SELAIT = lampu suluh / torch light
SEPEROH = alas / lapik meja
JEGHOLONG = tempat buang sampah kat tepi hutan
PIOR = tulin asli
ACEKEME = macamana kalau
PENGGE = lontar, baling
HAMBAT = kejar
GHULU GHELO = hulu hilir
NGELAT = menipu
SELE'WIN = kira buat asal siap, comot
HINCIT = Ketepi, ngeysot
GETIK = nyampoh (menyampah)
GANJEI = terkena / naya / terkejut
REBER = sesak, beriya, gedik, poyo..
SA-NGEIYR atau SANGEI = tudung saji
SI-YAR* (sengorkan bunyi..yar.. tu..) = mangguk tingkat
MENYENGKET - mengintai, mengendap
GILA SEPEREGHE = separuh gile
BEBEY = degil tahap batu gajah
NIN = jernih...
'nin bebenor ayor sungei tu...terhinggin benor nak terojun..'
GENYII = geli geleman
MENYELEBIUR= terjuih bibir
NYADIN = buat derk aje
MELENGKO = membelit
'ater komer lekas nengok ulor beso melengko ataih pago rumoh pak bako.'
MENEBEN MUKE = melangok kat kedai kopi
TAK SIOR = tak ingin
BERDANO = kotor sangat
NYENDIN = tumpang sekaki
SEMBAI = pasir halus yang basah...(pasir sungai)
cher miker pegi kaup sembai kat sungei tu, elok bebeno mbuat bancuh simen
LIMBAH = air kotor/Lumpur
MENGEROGHNYOT = berdenyut-denyut
MEMBANGAO BAU = busuk baunya
BERDA'AH = bohong/menipu/kelentong
TERPEROGHONGO = berlubang besar
PETIA = memang sudah direnung/ memang yakin
NYIOR KUTEY = kelapa yang dah kering kat atas pokok kelapa
BERONGGOK = berkumpul
TAWO LEYSYUR = masakan terlalu tawar
JENUH = lama sangat..
BONYEH = berlendir/berlendior
MELANTUNG KOHONG = busuk sesangat
BENGKEN - Garang, cengih
TENEHOK - Terkilan
TAKHSYIOR - Risau sebab ragu2
JELEPEK - Keadaan badan yg lemah longlai, tak terdaya buat apa2
GOBOK - Almari
PEJOH - Hal keadaan tidur yg terlalu lena sampai tak sedar apa (tido mampus)
NYOGHOGAT - Perasaan menyampah terhadap sesuatu + sikit tak suka
GETIK - Tak suka / Benci
LANGGAT - Susun; biasa guna pada pinggan eg: "Ce langgat pinggan tu Man..."
CE - Cuba / Try
Menghente-Merempat
Gostan-Undur belakang.
Nohen-No hint Buat tak ambil peduli
Hempah pior-Bertungkus lumus,bersungguh2.
Nyegholang-Terang bernderang,bercahaya2.
Berghanso-Mintak diri,nak balik.
Taboh,Naboh-Belasah,sedang membelasah.

Tuesday, November 11, 2008

BLOG AKU DAH JADI SARANG SPIDERMAN

Orang nak ada blog akupun teringin tapi tak reti2ker nak update..Bukan aku malas tapi masalah komputer kat ofisni.. kat tempat akutu dah kena block dianyer blogger tah camner akupun tak tau.. jadinyer aku kena cari komputer lain.. payahler sikit..

Namun aku berjanji dalam masa terdekatni takder istilah payah lagi.. aku kena mengupdate blog aku ni semaunyer supaya hati aku senang.. Aku mesti boleh melakukannya.. PASTI BOLEH..

Tunggu kemunculannya dengan identiti yang lebih PANAZZZZZZ.. bukan zzzz terus tido.. alahai....

Nuffnang oh Nuffnang